WAX-IT

Handleidingen > Polijsten en glans

Welke lakbehandeling heb ik nodig?

 

Wil je zelf de wagen grondig aanpakken of zou je de wagen laten behandelen door onze specialisten? Het is altijd aangeraden om zelf eerst een goed beeld te vormen van wat je wil veranderen en wat je wil bereiken. Op die manier kan je makkelijker shoppen om de nodige spullen te bestellen of kan je ons duidelijk maken wat het probleem precies is. Regelmatig horen we dat de wagen perfect is, en slechts één klein krasje heeft... Hieronder leer je hoe je zelf de schade kan analyseren.

 

Analyse

Bekijk de wagen grondig onder verschillende lichtbronnen. Was de wagen eerst grondig en ga indien mogelijk met een veilig ontvettend product over de lak, zo kan je de beste analyse maken van de huidge staat van uw wagen. Ontvetter zorgt er voor dat er geen waxresten, olie of vettige polymeren aanwezig zijn, hierdoor kan de werkelijke staat van de lak waargenomen worden. 

Plaats de wagen in volle zon en kijk naar de reflectie van de zon in de lak, zo kan u al snel de krassen, vegen en andere schade in de lak waarnemen. Om een nog betere analyse te kunnen maken raden we het gebruik van LED-licht aan, door het felle puntlicht krijg je een zelfde (en beter) effect als met de zon waardoor ook alle schade duidelijk wordt weergegeven. Bekijk zeker ook de lak op lager gelegen panelen zoals onderaan de deur, deze delen raken sneller bekrast door algemeen gebruik of carwash.

Opgepast: gebruik steeds specifieke ontvetters (bvb. Gyeon Prep of Nanolex Paint Cleaner)! Sommige kunnen de lak of andere materialen aantasten!

 

 

handl behand 1handl behand 1handl behand 1

 

 

GEEN KRASSEN

Ziet uw lak er uit zoals op bovenstaande foto? Proficiat! De wagen is in een perfecte staat en optimaal onderhouden! Wil je de wagen nu toch van een (nieuwe) bescherming voorzien kan je heel eenvoudig aan de slag gaan. Reinig de lak verder door gebruik te maken van klei, behandel de lak met een chemisch reinigend polijstmiddel (manueel of machinaal) en breng een bescherming naar keuze aan.

Meer info over de bescherming vind je in de specifieke handleiding. Een perfect voorbeeld om deze behandling zelf uit te voeren, kan je in de video waarnemen.

 

Wil je de wagen door ons laten behandelen, dan volstaat een WAX-IT basis- behandeling. (Hou er rekening mee dat iedere wagen anders is én door ons geinspecteerd moet worden) 

 

LIchte waas

handl behand 1Als je de lak goed bestudeert in de zon of onder een krachtige ledlamp kan je een lichte waas waarnemen. In dit geval is de auto in een zeer goede staat en heb je slechts een beetje werk om een perfecte spiegel te creëren.

In dit geval kan u opteren om manueel of machinaal aan de slag te gaan. Een lichte waas kan eenvoudig verwijderd worden met een chemisch reinigende polijstpasta, de zogenaamde cleaners / glazes / prime /... die je kan terugvinden in de specifieke categorie op onze webshop. Elk product heeft zijn specifieke eigenschappen en verwerking maar ze kunnen bijna allemaal manueel en machinaal verwerkt worden (bekijk de eigenschappen nauwkeurig of neem contact op voor advies)

Na het herstellen van de glans kan de wagen beschermd worden met een product naar keuze, info over de bescherming vind je in de specifieke handleiding.

 

Wil je de wagen door ons laten behandelen, dan volstaat een WAX-IT basis- behandeling. (Hou er rekening mee dat iedere wagen anders is én door ons geinspecteerd moet worden)

 

 

Waskrassen

handl behand 1Vind je na inspectie van uw lak in de zon of onder een LED (punt) licht veel cirkelvormige krassen dan heeft de wagen last van typische waskrassen. Deze vormen als het ware een rond of cirkelvormig patroon - ook veel swirls genoemd - maar het zijn eigenlijk vele vele kleine krassen die door de reflectie van de zon als 't ware een cirkel vormen. Deze schade ontstaat door het wassen van de wagen, het gebruik van verkeerde doeken, vuile doeken of spons,...

Om dergelijke schade weg te werken heb je nood aan een machinale lakcorrectie! Dit kan enkel uitgevoerd worden door gebruik te maken van een poliertoestel, WAX-IT raadt steeds het gebruik van een excentrisch toestel aan! Wil je alles leren over de poliertoestellen dan kan u de Handleiding doornemen. Om dergelijke krassen op te lossen heb je nood aan een medium polish, die vind je terug in onze 1- of 2- stap polijstsets.

Een alternatief is om dergelijke krassen te verdoezelen of verbergen, dit kan door gebruik te maken van een product met verbergende eigenschap, ook wel fillers genoemd. Die kan je terugvinden in de specifieke categorie op onze webshop. Dit zal echter nooit alles 100% verbergen en vormt natuurlijk geen duurzame oplossing!

Vergeet niet om de wagen nadien van de nodige bescherming te voorzien!

 

Wil je de wagen door ons laten behandelen, dan is er nood aan een lichte lakcorrectie bovenop een WAX-IT basisbehandeling. (Hou er rekening mee dat iedere wagen anders is én door ons geinspecteerd moet worden)

 

 

Diepe krassen / carwash

handl behand 1Als er na inspectie veel diepe krassen te zien zijn - krassen die soms zelfs op een vuile wagen te zien zijn - dan heb je heel wat werk voor de boeg! Dergelijke diepe krassen komen er door verkeerd onderhoud, carwash, struiken,.. of door de wagen en zijn lak als tafel of steun te gebruiken. Veel schade ontstaat ook door ringen, nagels of onvoorzichtig laden en lossen van bagage en passagiers. Een veel voorkomende oorzaak is de carwash - ELKE carwash maakt krassen - ook de typische handwash.

De oplossing is een langdurige of uitgebreide lakcorrectie die altijd machinaal moet uitgevoerd worden. Dergelijke krassen moet je aanpakken met de sterkste pad en polish waarna verdere verfijning noodzakelijk is. Hou rekening met vele uren polijstwerk. Om dit op te lossen heb je nood aan een 3- stap polijstset.

Opm.: sommige krassen zijn ook te diep om nog te (volledig) te verwijderen. Ga met je nagel over de lak, wanneer je een duidelijk relief voelt dan is de kras hoogstwaarschijnlijk te diep!

 

Wil je de wagen door ons laten behandelen, dan is er nood aan een zware lakcorrectie bovenop een WAX-IT basisbehandeling. (Hou er rekening mee dat iedere wagen anders is én door ons geinspecteerd moet worden)

 

 

 

afwerking

Na de behandeling is het steeds aangeraden om bescherming aan te brengen, om de ideale bescherming te bepalen en te leren hoe die aangebracht moet worden, kan je de specifieke handleidingen doornemen.

 
Wax-it ¬ Handleiding: Algemeen ¬ Welke lakbehandeling

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten