WAX-IT

Nissan GT-R met matte wrap

Inhoudsopgave
Nissan GT-R met matte wrap
Fotogalerij


gtrSinds enige tijd zijn allerlei speciale kleuren erg in trek. Dure wagens in witte lak heeft iedereen ondertussen wel gezien, de donker(goud)bruine tinten zijn nu sinds enige tijd ook serieus geliefd. De recentste trend is de opmars van matte kleuren, sommige merken bieden ze zelf aan als een (exclusieve) optie. Dit kan als lak of als zogenaamde wrap (een klevende folie). BMW heeft zo Frozen Grey, Mercedes-Benz heeft enkele kleuren in hun exclusieve gamma en Ford heeft een gelimiteerde oplage van de Ford Focus RS500 in het matzwart. Deze speciale matte kleuren hebben een specifieke behandeling nodig om glans in te voorkomen. Bovendien kan een ingewreten vlek hier niet uitgepolierd worden, dus bescherming is meer dan noodzakelijk!

 

Een matte lak kan echt schitterend zijn om de wagen volledig uit de massa te doen springen. Vele mensen kopen het ook (deels) als bescherming van de originele lak en om een makkelijker onderhoud van de wagen te hebben. Niets is minder waar... Een matte lak of wrap is net heel gevoelig voor imperfecties. Gebruik van verkeerde producten kan leiden tot het verdwijnen van de matte schijn, vettige vegen zijn al snel zichtbaar, vingerafdrukken, vliegen,... Bovendien houdt de matte textuur water vast en valt je wagen heel slecht te drogen. Ook andere beschadigingen vallen snel op en voor veel van die schade is de enige oplossing herkleven of in het geval van matte lak, herspuiten!

 

 

Het is dus een fabeltje dat een matte wagen niet beschermd hoeft te worden! Ook een matte afwerking is onderhevig aan vogeluitwerpselen, vliegenresten, vette vegen en andere opvallende, onherstelbare schade.

Het is dus niet voor de hand liggend een matte wagen te reinigen en te beschermen zonder hem te laten glanzen. De glans komt van het opblinken en wrijven, dus elk contact met de matte afwerking kan eigenlijk voor glans zorgen. Het is daarom belangrijk dat producten geen vet of schuurkorrel bevatten, beide zijn net wel nodig om een normale lak te doen schitteren. Bij de matte lak maken we gebruik van het beste op de markt, namelijk Swissvax' Opaque reeks. Die bestaat uit een shampoo, cleaner, wax en quick detailer - allen specifiek voor matte finishes.

 

Wassen

Een traditionele shampoo bevat teveel smerende ingredienten (waaronder oliën) om veilig te kunnen gebruiken op matte finishes. Die shampoo's gaan je lak niet onmiddellijk doen glanzen maar laten vette vlekken na. Dit komt omdat de olie in traditionele shampoos op de lak blijft hangen en opdroogt tot een vlek. Vele shampoo's bevatten reinigende en waxende eigenschappen, deze mogen niet gebruikt worden omdat het zogezegde "waxen" komt door het extra gebruik van olie, olie die dus wederom je wagen zal doen glanzen bij het slecht opdrogen.

Belangrijk is dus dat de shampoo goed ontvet. Een klassieke afwaszeep zal zoiets ook doen maar dan met het nadeel dat elke waxlaag die je zou aangebracht hebben, ook verwijderd wordt. Je moet je bescherming dus keer op keer gaan hernieuwen. Bovendien bevatten sommige van die thuiszepen abrasieven - schuurkorrels - die het reinigen van je vaat bevorderen maar je lak gaan beschadigen! (Dat geldt overigens ook voor klassieke lak...)

Swissvax Opaque gaat dus grondig genoeg gaan reinigen en verwijdert het vuil toch nog van de lak. Bovendien gaat die de bestaande waxlaag niet gaan aantasten door hevig te ontvetten zoals sommige andere zeeptypes. Aangezien deze shampoo minder additieven bevat, is hij meer geconcentreerd waardoor je er minder van nodig hebt dan van andere shampoos. 

 

 

Reinigen

Een tweede groot probleem is het reinigen van de matte lak of wrap. Een wagen die zo afgewerkt is, kan verschillende klassieke onderhouds- of detailingstappen niet verdragen. Kleien is onmogelijk omdat je de lak langzaamaan gaat opblinken door het wrijven. Als je een kras hebt, kan die er niet machinaal uitgepolierd worden omdat die producten net de eigenschap hebben om op te blinken. Je kan daarenboven geen klassieke wax gebruiken omdat die teveel olie bevat en dus ook traag maar zeker de lak meer zal doen glanzen.

De reinigende stap is dus de belangrijkste stap bij het detailen van je matte wagen. Vliegen en teer kan je verwijderen met een klassieke tar & bug remover indien er nog geen wax aangebracht is! Is dit wel het geval dan zouden die vliegen er moeten afkomen tijdens de wasbeurt of met de quick detailer.

Omdat de wagen niet kan worden gekleid, is er nood aan een ander product om te reinigen want ook die matte afwerking heeft last van oppervlaktevervuiling. Vuil dat er niet afkomt bij de klassieke wasbeurt wordt dankzij de Opaque Pre Cleaner verwijderd. Bij een auto die nog niet - of niet recent - behandeld is, zal je dus ook redelijk wat vuil zien afkomen. Het is een simpele wipe on / wipe off, deze stap moet echter grondig genoeg gebeuren zodat het resultaat mooi egaal is.

Op de Nissan GTR zijn op die manier nog heel wat vliegenrestanten afgekomen, er waren vette druppels op de lak die er ook onmiddellijk afgekomen zijn. Een vlek door hard water vormt ook geen probleem. Dit zijn allemaal beschadigingen die er anders op allerlei andere manieren hersteld moeten worden maar in dit geval is een krachtige cleaner voldoende.

 

 

Beschermen

Zoals eerder gezegd is het ook bij een matte lak nodig van bescherming te voorzien. In tegenstelling tot wat vele denken kunnen vlekken op een matte finish blijvende gevolgen hebben wanneer die niet op tijd behandeld worden. Een beschermde waxlaag zal er bovendien voor zorgen dat de wasbeurt stukken vlotter verloopt. Water parelt er makkelijk af en blijft niet hangen aan de matte laag ( een matte laag is minder glad waardoor water er minder eenvoudig afloopt ). Bovendien zal het water dus makkelijker verdampen / vervagen bij het drogen met een klassieke droogdoek. 

 

 

De wax voegt op zijn beurt een extra laag toe, je krijgt als het ware meer diepte in de matte afwerking. Vormen en lijnen komen een stuk mooier uit, ze zijn veel genuanceerder, meer aanwezig. Een tweede belangrijk voordeel is de egale kleur die je op die manier krijgt. De lak heeft geen last van verschillende vlekken waar de kleur en de diepte variëren. Alles vormt een mooi uniform geheel.

De wax die we in dit geval gebruiken is Swissvax Opaque, deze is een heel stuk droger in vergelijking met klassieke waxen. Bij het aanbrengen voel je dit onmiddellijk in de manier waarop de wax ingewerkt en verdeeld moet worden. Het is heel belangrijk van een perfecte dekking te krijgen door deze mooi en egaal te verspreiden. Een klassieke wax is op dat vlak een stuk vergevingsgezinder.

De rest van de wagen werd volgens onze klassieke methodes behandeld. De Akrapovic-uitlaat werd in 3 stappen behandeld tot dit schitterende resultaat. Grondig reinigen (restore) op chemische basis met de Brilliant Metal Restorer, opblinken met de Brilliant Hot Environment Polish en als laatste stap met Brilliant Premium Metal voor de bescherming.

De ruitjes werden behandeld met Brilliant Glass Cleaner en Brilliant Citrus Cleaner was weeral het product naar keuze voor de deuropeningen, die niet mee gewrapt waren.  De velgen kregen Blackfire All Metal Sealant mee als langdurige bescherming tegen het remstof van de Alcon remmenset. De banden kregen een laagje Gloss-it Signature Tire Gloss wat een mooie satijn glans bezorgt, de ideale combinatie met die matte wrap.

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Nissan GT-R met matte wrap

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten