WAX-IT

BMW 535d

Inhoudsopgave
BMW 535d
Fotogalerij

We krijgen wel eens de vraag: ‘Die auto is nog bijna nieuw, waarom wordt die al gedetailed?’ Wel, eigenlijk is het ideaal dat uw auto reeds bij aflevering gedetailed wordt. Zo weet u direct alles over de staat van uw lak en is uw wagen van begin af aan ten volle beschermd. Ook lijmresten, overtollig smeervet in de kiertjes, merktekens op de ruiten, kalkresten,... zijn zaken die zeer vaak op nieuwe auto's terug te vinden zijn. Om nog maar te zwijgen van de krassen die er in de lak gekomen zijn bij montage in de fabriek, bij transport of bij de laatste technische check-up in de werkplaats voor aflevering. Bovendien kan de transportwax op een veilige manier verwijderd worden, zonder dat er nog restjes blijven hangen. Na deze detail ziet de nieuwe wagen er pas echt uit zoals een nieuwe wagen er altijd zou moeten uitzien!

 

Wasstap + voorbereiding van de lak

Aangezien deze detail op verplaatsing uitgevoerd werd, moesten we ons aanpassen aan de infrastructuur. Daardoor is de wagen dus niet gefoamd om het vuil los te weken zoals gewoonlijk, maar is er direct gestart met het wassen van de wagen. Op het eerste zicht leek de wagen al vrij proper, u zal straks zien dat dit niet het geval was…

Na het afspuiten van de wagen is er duidelijk wat beading te zien op de lak, dit is de transportwax die op de wagen ligt. Verder valt het gebrek aan diepte in de lak op. Vervolgens werd de wagen gewassen met de klassieke 2 emmer methode. Wie nog niet overtuigd is van deze techniek kan op onderstaande foto het nut van de 2 emmers zien. Indien maar 1 emmer zou gebruikt zijn, zou de wagen gewassen zijn met vuil water in plaats van met een sop van water en shampoo. Hierdoor zou het vuil over de auto gewreven worden, wat krassen en swirls veroorzaakt!

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

Vervolgens werd de wagen gekleid. Opnieuw kan u zich afvragen wat het nu daarvan is op een nieuwe wagen. Nieuwe wagens worden vaak blootgesteld aan invloeden van buitenaf tijdens het transport van de fabriek naar de showroom. Zure regen, ijzerdeeltjes van spoorwegen, vogeluitwerpselen,… Daarom is het aan te raden van ook een nieuwe wagen te kleien. Er werd gekozen voor de groene Gloss-It klei, omdat dit een zachte klei is, waardoor deze uiterst geschikt is voor kleinere verontreinigingen, bovendien richt deze klei geen lakschade aan!

Er werd begonnen op de motorkap, en zoals u kan zien op de foto was het hier al dringend nodig! De motorkap was gelukkig het enige paneel dat sterk vervuild was, waardoor de rest van de auto redelijk vlot ging. Dit is hoogst waarschijnlijk te wijten aan transport op een vrachtwagen of trein. Deuren zijn meestal voorzien van een witte folie, op de motorkap is dit niet altijd het geval.

Nadien werden de deuropeningen grondig onder handen genomen. Op de onderkant van de deuren waren er nog resten van transportwax te vinden. Verder was er op verschillende plaatsen vetresten te zien. Dit is vet waarmee de scharnieren van de deuren werden gesmeerd. De resten waren naar beneden gelopen en stapelden zich op aan de onderkant van de deuren. Ook dit is iets wat je zeer vaak aantreft bij nieuwe wagens. Als deze niet weggenomen worden zal dit vet vroeg of laat over uw carrosserie lopen.

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

Lakdiktemeting + correctie

Nadat de auto volledig droog werd gewreven en geblazen, werd er een uitgebreide lakdiktemeting uitgevoerd op de wagen. Op de meeste plaatsen was de lakdikte tussen de 115 en de 130 µm, op enkele plaatsen was de lak echter dunner, er werden waardes gemeten van 100-105µm, met een uitschieter van 98µm. Dit wil zeggen dat de lak opvallend dun is. Er zal dus met de nodige voorzichtigheid gepolierd moeten worden!

 

BMW F11 535D Paint Thickness BMW F11 535D Paint Thickness BMW F11 535D Paint Thickness

 

Opnieuw kan u zich afvragen: waarom moet een nieuwe wagen reeds gepolierd worden? In tegenstelling tot wat verwacht kan worden van een nieuwe wagen heeft ook deze vaak al krassen. Deze kunnen er komen tijdens transport of tijdens de laatste check-up in de werkplaats voordat de nieuwe wagen wordt afgeleverd.

Op onderstaande foto’s krijgt u een idee welke krassen zoal aan te treffen zijn op een nieuwe wagen.

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

Om een maximale correctie te bekomen en zo weinig mogelijk lak weg te nemen werd er excentrisch gepolierd met de DAP900 met een witte polishing pad in combinatie met Swissvax Cleaner Fluid Professional. Hieronder ziet u welke correctie deze combinatie kan leveren.

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

BMW F11 535D

 

BMW F11 535D

 

BMW F11 535D

 

De diepere krassen werden locaal aangepakt, met een kleine oranje compound pad op de rotary, in combinatie met de nieuwste Menzerna Polish (S500). Gevolgd door een Menzerna Finishing Polish en nadien werd er afgewerkt met de excenter.

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

Aangezien er bij de lakdiktemeting vooraf opvallend lage waardes werden gemeten, werd bij iedere diepere kras nog een lokale meting gedaan. Zo is te zien dat bij de kras rechtsboven de lak zéér dun is (foto lakdiktemeting links onder), daarom werd er besloten enkel excentrisch te polieren en niet dieper in te gaan op deze kras met de rotary.

Ook op de lichtblokken achteraan waren er reeds krassen aanwezig. Deze waren lichtere krassen en werden dus verwijderd met Swissvax Cleaner Fluid Professional

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

Na het polieren werd alles nog eens goed ontvet om zeker te zijn dat alle oliën verwijderd waren. Enkel op deze manier kan je zeker zijn dat er geen lakdefecten meer aanwezig zijn. Heel kort door de bocht bekeken is een polish opgebouwd uit een corrigerend en een smerend deel. Het corrigerende deel is de korrel die afgebroken wordt tijdens het polieren, door rotatie / hitte / wrijving. Het smerend deel zorgt ervoor dat de pad altijd vloeiend over de lak draait. Dit vormt na het polieren een olieachtig residu op de lak en wrijf je af met een microvezeldoek. Om die resten 100% te verwijderen moet er met een ontvettend product gewerkt worden, in dit geval werd Menzerna Top Inspection gebruikt.

 

Afwerking

Door het verwijderen van de olie ben je zeker dat er niets verborgen wordt. Na een grondige inspectie onder 3 types licht was het tijd om de wax aan te brengen. In dit geval werd gekozen voor Swissvax Shield. Deze wax combineert een diepe glans met een langdurige bescherming, zodat deze wagen beschermd is tegen de weersinvloeden die de winter met zich meebrengt.

 

BMW F11 535D

 

Terwijl de waxlaag aan het uitharden was werden de ruiten gereinigd. Omwille van de vele kalkplekken en de merktekens op de ruit werd gekozen voor Werkstät Prime Strong om de ruiten te reinigen langs de buitenkant. Dit is een chemisch reinigend product wat ideaal is om licht ingewreten kalk en andere schade te verwijderen. Langs de binnenkant werden deze gereinigd met de Briliant Glas Cleaner om vet en vuil af te nemen.

Ondertussen werden ook de velgen gereinigd met Werkstät Prime Strong, ook in dit geval zorgt dit voor chemische reiniging om een propere basis te hebben. Daarna werden deze beschermd met Swissvax Autobahn, een wheelwax die langdurig getest is op de Duitse snelwegen en Europese circuits bij herhaaldelijke remmanoeuvres van op hoge snelheid. Deze wax is dus uitermate geschikt om te weerstaan aan de hoge temperaturen waar de velgen aan bloot gesteld worden. Swissvax Autobahn werd aangebracht met de blote hand, de lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat de wax makkelijk aan te brengen en mooi egaal te verdelen is.

De banden werden gedressed met Swissvax Pneu Glossy voor de finishing touch. Op een dergelijke laagprofielband komt een glanzende bandendressing het beste tot zijn recht.

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D

 

Na het uitharden van de wax werd deze afgenomen, de kieren werden proper gemaakt en het was tijd om de wagen in het zonlicht te zetten en het eindresultaat te bekijken en te evalueren.

 

BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D
BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D
BMW F11 535D BMW F11 535D BMW F11 535D
BMW F11 535D BMW F11 535D  


 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ BMW 535d

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten