WAX-IT

Mercedes-Benz C63 AMG

Inhoudsopgave
Mercedes-Benz C63 AMG
Fotogalerij

Deze Mercedes-Benz C63 AMG is een voertuig dat oorspronkelijk uit Duitsland komt. Daar heeft de wagen al veel te maken gekregen met de Duitse Autobahn, waardoor er veel vliegjes ingevreten waren in de lak doordat deze niet beschermd was. Verder waren er veel diepe krassen aanwezig, waardoor het noodzakelijk was met de juiste polishes te werk te gaan op deze uiterst harde Duitse ceramiclear laklaag. Menzerna speelt in op deze harde laksoorten en we waren blij dat we gebruik konden maken van de nieuwste Menzerna S500 polish, die nog maar recent op de markt is.

 

Ceramiclearcoat

Recente wagens (vooral Duitse wagens zoals bv. deze Mercedes-Benz) hebben de dag van vandaag een ceramiclearcoat. Bij deze ceramiclearcoat zijn de poriën van de lak veel kleiner, hierdoor kunnen verontreinigingen (zoals bv. vogeluitwerpselen) minder makkelijk invreten in de lak. Een typisch kenmerk is ook dat deze ceramiclearcoats bijzonder hard zijn, waardoor de lak minder krasgevoelig is. Ook dit type lak is slechts een hulpmiddel en zeker geen garantie voor een krasvrije wagen, zoals de foto’s duidelijk zullen maken.

In deze lak zitten keramische nano-partikels die zodanig klein zijn dat ze vrij kunnen rondbewegen in de nog vloeibare blanke laklaag. Bij 140-170°C hardt deze lak uit, waardoor de nano-partikels aan elkaar kunnen hechten binnen de moleculaire structuur van de lak. In tegenstelling tot klassieke lak die al begint te drogen voor die de oven binnengaat, wordt zo een veel hardere laag verkregen.

Tijdens onderzoek heeft men aangetoond dat deze uiterst harde blanke laklaag tot 3x krasbestendiger is dan een traditionele blanke laklaag. Hierdoor zal je bij de wasbeurt minder kans hebben op typische waskrassen (zogenaamde ‘swirls’). Onderzoek wees uit dat na 50-100 wasbeurten de ceramiclearcoat 40% meer glans had dan een traditionele blanke laklaag. Naast een grotere krasbestendigheid is dit type lak ook beter bestand tegen chemische invloeden. Hierdoor kunnen verontreinigingen (zoals bv. vogeluitwerpselen, zure regen,…) minder makkelijk invreten in de lak.

Doordat de lak zo hard is volstaan de klassieke polishes niet altijd, waardoor het zeer belangrijk is de juiste producten te hebben om op dit type lak te werk te gaan. Onze keuze viel daarom voor Menzerna, deze polishes zijn speciaal ontworpen voor deze uiterst harde lakken. De komst van de nieuw Menzerna S500 polish stelde ons in staat ook op dit type lak een lakcorrectie te kunnen uitvoeren.

 

amg

 

Voorbereiding

Zoals altijd begonnen we met de voorwas. De wagen werd gefoamed, waarop het schuim 5min de tijd kreeg om in te werken: het grootste vuil werd van de lak losgeweekt en afgevoerd. Dit zorgt er voor dat het meeste vuil al verwijderd is nog voordat we in contact komen met de lak. Dit doen we om krassen te vermijden en natuurlijk om onze washmitt’s properder te houden, dit werkt logischerwijs in twee richtingen.

 

amg

 


Vervolgens gingen we verder met het reinigen van de wielen en de wielkast. Zowel de banden, velgen en wielkasten werden gereinigd met Poorboy’s All Purpose Cleaner die aangelengd werd tot een mengverhouding van 1:3 (APC:water) en verschillende types borstels. Aangezien de velgen nog maar enkele maanden oud waren was het overbodig om een krachtige velgenreiniger te gebruiken. Enkele teerplekjes werden verwijderd met Valet Pro Glue & Tar Remover. Dit wordt op de specifieke plaats verneveld, wanneer dit even inwerkt, wordt teer duidelijk afgebroken en daarna verwijderd met de nieuwe Dragon Fibre Work Towel.

 

Nadien werd de auto met de hand gewassen, waarna we de wagen konden kleien. Gezien de leeftijd van de wagen opteerden we voor de Gloss-it Green Clay Bar, dit is de zachtste klei en is veelal voldoende op een recente wagen. Achter de wielkasten volstond deze klei echter niet en moesten we overschakelen op een milde (medium) klei, de keuze viel voor de Blackfire Poly Clay II. Deze gebruiken we telkens met het bijhorend kleiglijmiddel, respectievelijk Gloss-it Gloss Enhancer (1:1 aangelengd) en Blackfire Clay Lubricant. 

 

amg

 

Inspectie + lakdiktemeting

Nu de voorbereiding volledig klaar is konden we de lak aan een grondige inspectie en uitgebreide lakdiktemeting onderwerpen. Hierbij kwamen enkele zaken aan het licht. Op de motorkap zagen we duidelijk dat deze wagen al eens gepolierd was: de motorkap was bedekt met een witte waas, hologrammen en serieuze poliersporen. De lakdiktemeting bevestigde dit. Op de onderste kant van de flanken merkten we dat de lak opvallend dun was. Hier werd dus duidelijk te zwaar gepolierd! Bovendien werd steenslag op sommige plaatsen slecht bijgewerkt, aangezien er nog schuursporen zichtbaar waren.

 

Foto 1: diepe krassen geflankeerd met schuursporen

Foto 2: typische waskrassen en de poliersporen (hologrammen)

Foto 3: diepe carwashkrassen, dit zijn korte diepe krassen door te ruwe borstels.

amg

 

Omdat sommige zaken aantoonden dat deze lak reeds op minder professionele manier was aangepakt besloten we een zeer uitgebreide lakdiktemeting te doen. Dit houdt in dat we iedere 10cm een meting nemen om zo een zeer grondige gemiddelde waarde te bekomen per paneel. Bovendien kunnen we op die manier duidelijk de gevarenzones onderscheiden en de variatie in dikte.

Zo komt alles aan het licht en weten we waar we nog net iets meer aandacht moeten of kunnen besteden of met de nodige voorzichtigheid te werk moeten gaan. De rode zone op de afbeelding toont waar de lak gevaarlijk dun was. Op die plaatsen werd dan ook niet gestreefd naar maximale correctie. Op andere plaatsen werd in 3 stappen gecorrigeerd, dit was nodig om een aanvaardbare correctie te bekomen op de harde Duitse ceramiclear lak.

 

Foto 2: 50 / 50 tussen voor en achterdeur, verfijning is nog niet gebeurd.

Foto 3: bijna klaar met polijsten, verschil tussen voorbumper (nog niet gepolijst) en zijflank duidelijk zichtbaar!

amg

 

Interieur

Het interieur werd gereinigd met Blackfire Interior Cleaner & Protectant, terwijl het leder gereinigd werd met Swissvax Leather Cleaner en Leather Milk. Tot slot werden de voetmatjes gereinigd met de extractor om deze terug als nieuw te krijgen. Om deze voor langere tijd proper te houden, zelfs op een veel gebruikte wagen, kregen deze nog een beschermende waterafstotende laag met 303 Fabric Guard. Dit zorgt er voor dat water op de vezels blijft staan en er dus niet indringt, zo voorkomen we ook dat vuil dieper doordringt.

 

Foto 1: tapijt niet en wel behandeld

Foto 2: typisch vuil leder, glanzend en droog

Foto 3: de middenste strook is gereinigd, duidelijk verschil in glans en structuur!

amg

 

Afwerking

Voordat we aan de afwerking begonnen verdienden sommige details eerst nog wat aandacht: de uitlaten werden gereinigd met de Blackfire Metal Polish reeks in combinatie met een Dremel om de maximale glans terug te krijgen. Het was  duidelijk dat de uitlaat nooit enige vorm van onderhoud, laat staan bescherming, gekregen had. De ruiten kwamen proper met Swissvax Crystal in combinatie met hét nieuwe doekje, de Dragon Fibre Glass Towel (binnenkort ook verkrijgbaar!).

 

amg

 

De rest van de afwerking gebeurde volledig met Swissvax producten: de velgen en remklauwen werden beschermd met Swissvax Autobahn, terwijl de banden gedressed werden met twee laagjes Swissvax Pneu Glossy. Een eerste laag heel vroeg in de behandeling zodat deze diep in de band kan dringen, een tweede net voor het afnemen van de wax. De lak werd voorbereid met Swissvax Cleaner Fluid met de hand en afgewerkt met Swissvax Shield voor een langdurige glans in combinatie met bescherming, beide via Gloss-it Applicator.

 

amg
amg

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Mercedes-Benz C63 AMG

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten