WAX-IT

Mercedes SLS AMG

Inhoudsopgave
Mercedes SLS AMG
Fotogalerij

Als professioneel detailer passeren er allerhande wagens de revue en elk krijgt zijn eigen specifieke aanpak op basis van één van onze voorgestelde behandelingen. Bij een onderhoudsplan krijgt de wagen op een regelmatig interval een grondige verfrissing zodat die jaren en jaren perfect blijft, de eerste keer is echter alles er op en er aan om van een perfecte wagen verder te kunnen werken.

Toen de SLS van een goede klant voor het eerst over de vloer kwam kozen we dan ook resoluut voor de Concours behandeling als basis. Dit is een behandeling waar niets in de weg staat van perfectie. Elke zichtbaar of bereikbaar stukje lak wordt met de beste producten behandeld om te schitteren en te blijven schitteren. Geen enkel hoekje, gaatje noch kiertje wordt over geslaan. Voor een dergelijke Concours-behandeling wordt dan ook onmiddellijk gekozen voor de klassieker in het detailing en waxen, het gerenommeerde Swissvax.

 

 

Na het afschuimen van de wagen volgt de wasbeurt met Swissvax Car Bath en een nieuwe wollen washandschoen. Swissvax Carbath onderscheidt zich van de andere shampoo's op verschillende vlakken. Het product is sterk geconcentreerd waardoor 5ml al genoeg kan zijn voor een emmer van 10 liter (afhankelijk van de hardheid van het water). Bovendien droogt het water minder snel op wanneer je de wagen wast waardoor het afspoelen en bijgevolg drogen nadien nog eenvoudiger verloopt. De aangename kokosnoot geur is natuurlijk mooi meegenomen.

De velgen kregen een reinigingsbeurt met de drie verschillende formaten Wheel Woolies in combinatie met Swissvax Wheel om elk hoekje perfect proper te krijgen. Eénmaal de wagen gewassen en droog geblazen is kan de hardnekkige vervuiling die nog aan de lak hangt verwijderd worden door het kleien. Omdat de wagen net 5000km had en enkel bij het betere weer buitenkomt, werd er gekozen voor de zachte Gloss-it klei om enkele lichtere puntjes van vervuiling te verwijderen. Ondertussen wordt de batterij ook aan een druppellader vastgemaakt zodat ook die in topconditie blijft gedurende de behandeling.

 

 

De motorruimte had hier en daar lichte kalkdruppels die eenvoudig te verwijderen zijn met een herstellend product voor plastics en rubber. Onze keuze ging uit naar Swissvax Protecton op een microvezel pad om die terug diepzwart te krijgen. Op deze manier wordt het plastic ook waterafstotend waardoor kalkdruppels verleden tijd zijn. Swissvax Protecton kan met een pad aangebracht worden of gewoon overvloedig op de plastic gespoten worden. Bij beide is het belangrijk om nadien het residu af te nemen met een propere doek om een schitterend egaal resultaat te bekomen.

 

 

Het interieur was nog tip-top in orde waardoor er slechts een opfrissing aan de orde was. Alles werd stofvrij gemaakt met borsteltjes, onze George (stofzuiger) en natuurlijk de nodige doekjes. Het leder werd gereinigd en gevoed met de Swissvax Leather Care producten. Reinigen van het leder wordt sowieso gedaan want wanneer men enkel gaat voeden en nooit reinigen zal het leder (sneller) verzadigen waardoor het ook gaat glanzen. Bovendien zal een verzadigd leder makkelijker vuil aantrekken, vergelijk het wat met een (te) vettige huid. Het is dus belangrijk van het leder van tijd tot tijd ook te reinigen, enkel voeden volstaat niet!

 

 

Achteraan de SLS is er een bagage- / hoeden- plank voorzien waarvan de plastic boord de nodige plekken had, bovendien krijgt dit stuk het ook nog te verduren door UV-straling. Ook hier werd gekozen voor Swissvax Protecton omdat dit ook UV-werend is. Nadat het volledig interieur werd gereinigd en beschermd nemen we de ruiten aan de binnenzijde onder handen. Belangrijk aan de ruitenreiniger is dat hij zo min mogelijk alcohol bevat of te krachtige producten die bij contact met (raam)rubbers en plastic deze zouden kunnen verkleuren. Bij het doekje is de vezel van uitermate belang, hoe fijner de vezel hoe lager de kans is op strepen of stofjes die achterblijven.

 

 

Na het afwerken van het interieur kunnen we met het interieur beginnen. Wanneer de velgen verwijderd zijn worden deze met de hand gereinigd met Swissvax Cleaner Fluid. De binnenkant krijgt zijn beschermingslaag met Swissvax Autobahn die met de blote hand wordt aangebracht. Door dit met de hand te doen smelt en verdeelt de wax flinterdun over het oppervlak om zo met een heel weinig product heel veel te beschermen. Na minimum een uur uitharden wordt deze afgenomen. Ook de wielbouten en de remklauwen krijgen deze behandeling zodat deze mede gespaard blijven van het schadelijke remstof en teer.

Een eerste laag Swissvax Pneu zorgt voor een basis die gedurende lange tijd tot diep in de band kan doordringen. Een tweede laag even voor aflevering creëert de ultieme diepzwarte band.

 

 

Zowel bij een Concoursbehandeling als bij een onderhoudsplan voorzien we een volledige lakdikte meting. Zo weten zowel de klant als wij hoe de lak er aan toe is en wat er afgenomen wordt. De bedoeling is om met een minimale afname een maximale glans te verkrijgen. Bovendien weten wij zo wanneer er door externen aan de lak gewerkt werd zonder medeweten van noch wij noch de klant.

De lak zelf was in een goede staat afgezien van enkele krasjes hier en daar die door de grote hoeveelheid metallic korrels zeer moeilijk op foto vast te leggen waren. Ook was er een lichte waas over de lak te zien die moest afgenomen worden om een maximale glans te verkrijgen, want een groot deel van de eigenlijke glans komt uit de voorbereiding en niet uit het type wax.

 

 

De wagen werd eerst volledig machinaal gepolierd met een dual action toestel om die waas te verwijderen in combinatie met Swissvax Cleaner Fluid Pro. Dit zorgde er ook voor dat enkele lokale krassen verwijderd werden. Lokaal werden twee steenslag puntjes ontvet en voorzien van een druppeltje Imola Grey Metallic. Deze werden niet verder glad geschuurd omwille van de ligging dus was een stevige hand en verfijnde druppel nodig. De verfborsteltjes die de fabrikanten meegeven zijn veelal te dik!

Om alle restanten van het polijsten te verwijderen - zoals olieresidu uit de polish of vingerafdrukken - wordt er nu met de hand Cleaner Fluid aangebracht. Zo is de lak optimaal voorbereid op het aanbrengen van de wax. Resten van een voorgaand product kunnen er voor zorgen dat de wax niet 100procent kan hechten en dus lokaal niet de beste bescherming biedt. Twee laagjes Swissvax Concorso die elk 12uur kregen om uit te harden combineren een maximale reflectie, glans en diepte met de ultieme (betaalbare) bescherming in de vorm van een carnaubawax.

 

 

 

 

 

 

De laatste details werden nog afgewerkt om ook het exterieur van de SLS perfect te krijgen. De uitlaat kreeg zijn glans terug met Swissvax Metal Polish. Alle deur, koffer en motor rubbers werden gevoed en beschermd met Swissvax Seal Feed en ook de andere plastics aan de buitenkant kregen voeding met Swissvax Protecton.

 

 

 

Hierna rest ons jammer genoeg niets meer naast het nemen van heel wat na foto's. Iedere wagen heeft een specifieke uitdaging om er aan te werken, maar het detailen van een Mercedes SLS AMG en hierbij dan nog eens alles te mogen doen om de wagen perfect te krijgen is en blijft toch bijzonder. Het hoeft niet gezegd te zijn dat de klant dan ook de wolken was van het verschil!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Mercedes SLS AMG

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u