WAX-IT

BMW M3 CSL Wrap Removal

Inhoudsopgave
BMW M3 CSL Wrap Removal
Fotogalerij

Folie (de zogenaamde wrap) is de laatste jaren een steeds meer opkomende trend, allerhande wagens werden in alle mogelijke kleuren afgewerkt om een unieke combinatie te creëeren. Zoals vele trends zijn die echter van korte duur en willen veel mensen die folie ook weer verwijderd zien. Wat ze echter niet beseffen is dat dit heel wat tijd in beslag neemt, zeker wanneer - zoals in dit geval - de verkeerde folie gebruikt werd!

Een zeer vuile wagen met een kapotte, slechte folie die bovendien heel wat lijmresidu nalaat op de lak, dit beloofde geen pretje te worden. Bovendien waren we zeer beperkt in tijd...

1. De-wrappen

De wagen is nog niet gewassen maar we beginnen eerst met het analyseren van de folie om een beeld te kunnen vormen van de schade en wat ons te wachten staat. De folie zelf had duidelijk nooit enige vorm van correct onderhoud - laat staan bescherming - gezien. Er waren overal ingewreten vliegenresten, vetvlekken, krassen, scheuren, putjes en allerhande andere schade. Volgens de eigenaar (en de persoon die de folie geplaatst heeft) dient folie ter bescherming van de echte lak, dit is niet altijd waar. De folie doet de lak verdrogen en door de lijm wordt ook de lak zelf dof, een correcte nabehandeling is dus altijd noodzakelijk! Bovendien treffen we veelal schade op de lak aan, schade die er al was vóór het monteren van de folie of die er is door het monteren van de folie.

 

 

De folie was enkel aangebracht op de buitenste zichtbare delen van de wagen, zo werd al snel duidelijk wanneer een deur werd opengetrokken. Daar zag men nog steeds de originele zwarte CSL kleur, ook aan de klinken, tank- en koffer-klep en motorkap was dit nog duidelijk te zien. Vooraan kwam de lak er op verschillende plaatsen terug door, duidend op een dunne en hevig - door steenslag - beschadigde laag aan de neus.

Om zeker te zijn dat we alles heel grondig ontdaan hadden van folie en lijmresten werden verschillende delen gedemonteerd. Deurklinken werden verwijderd (de deur niet sluiten!), de typische BMW niertjes, de CSL roosters,... Alles om ons werk toch deels eenvoudiger te maken en de klant een perfect resultaat voor te kunnen schotelen.

 

 

Na wat testen bleek al snel dat de folie heel moeilijk af te nemen was. Warm of koud, de folie scheurde constant en nooit waren er langere stukken in één beweging te verwijderen. Na contact met twee specialisten op vlak van bestickering en wraps kwamen we tot de conclusie dat waarschijnlijk de verkeerde folie werd gebruikt. Het ging hoogstwaarschijnlijk om een te dunne folie die dient om te bedrukken en dus daarna moet worden afgewerkt met een dikkere, doorzichtige folie. Deze folie was dus +- 1/3de van de benodigde dikte! Door de slijtage en uitdroging door de zon (UV) scheurde de folie dus bijna onmiddellijk wanneer er enige kracht werd gezet.

 

 

 

2. Voorbereiding

Een tweede gevolg van het gebruik van de verkeerde folie is al zichtbaar op de vorige foto's, net als op de volgende reeks... Er blijven heel wat lijmresten achter op de lak. Een goede, correct aangebrachte (en verwijderde) folie geeft geen tot weinig lijmresten af, de lijm blijft dan verbonden met de folie. Hierdoor zijn we genoodzaakt om eerst de wagen volledig te ontdoen van alle lijmresten. Een voorraad Tar & Glue Remover werd aangevoerd in combinatie met de nodige microvezeldoekjes om alle restanten vlot te verwijderen. 

 


Nu is de wagen vrij van alle lijm en folie dus dringt de eigenlijke wasbeurt zich op. De wagen werd volledig ingeschuimd met All Purpose Cleaner (APC) om zo zeker alle andere vervuiling te verwijderen. Heel wat vuil werd uit het motorcompartiment verwijderd en ook de wielkasten werden onder handen genomen. Door de lage wagen en de grote wielen bleek dit echter zeer onpraktisch en werd besloten om dit zorgvuldig aan te pakken wanneer de wielen verwijderd zijn.

 

 

Eenmaal de wagen gewassen en gedroogd was, werd hij op de brug geplaatst. Dit maakt de behandeling stukken makkelijker en de wielen kunnen snel verwijderd worden. De typische behandeling met teerverwijderaar, gevolgd door JEFFS Werkstat Prime Strong zorgde ervoor dat de velgen terug perfect proper waren. Daarna werden ze beschermd met Blackfire All Metal Sealant en getopt met Gloss-it Signature Tire Gloss als kers op de taart.

Wanneer de velgen gedemonteerd waren, was dit het uitgelezen moment om ook de wielkasten grondig aan te pakken. Een combinatie van vele borstels (Swissvax Wheel Brush, Melody Wheel Back Brush, Microfibre Wash Mitt) en Poorboy's All Purpose Cleaner zorgde voor een kraaknette wielboog. Die werd hierna nog gevoed en beschermd met 303 Aerospace Protectant, ook de motorruimte kreeg die bescherming. Dit maakt plastic terug diepzwart en zorgt voor een vuil- en UV- afstotende laag.

Bovendien werd de wagen nu ook nog gekleid. De folie mag de lak dan wel beschermd hebben tegen verdere blijvende vervuiling, de folie hing er niet af-fabriek op en dus heeft de wagen al de nodige contaminatie opgelopen.

 

 

 

 

3. Lakcorrectie

De klant had ons gevraagd om enkel de folie te verwijderen en verder niets uit te voeren. Na-behandelen om resten te verwijderen was niet nodig, laat staan dat er enige vorm van onderhoud of lakcorrectie aan te pas moest komen. Het bedrijf die de folie geplaatst had zei dat de lak perfect beschermd was en dat bij het verwijderen van de folie de wagen nog steeds als nieuw zou zijn...

Na het verwijderen van de folie, het afnemen van de lijmresten en de grondige wasbeurt kregen we het volgende te zien. Een zeer doffe lak (mogelijk door de uitgedroogde folie) met alle mogelijke vormen van krassen. Het werd al snel duidelijk dat de wagen heel wat werk en tijd nodig had, tijd die we niet hadden noch kregen.

Er werd gekozen voor een maximale correctie in één enkele stap. Na wat testen kwam Gloss-it One Step Machine Glos in combinatie met een gele Gloss-it Pad op de Festool Rotex RO150 er als beste keuze uit. De combinatie is krachtig genoeg om de doffe laag en heel wat krassen te verwijderen maar tevens zacht genoeg om te finishen. Dit gecombineerd met de typische Gloss-it polish waarvan de werking en chemische cut kan onderhouden en verlengd worden met Gloss-it Gloss Enhancer. De geforceerd roterende stand van de RO150 zorgde voor een optimale één-staps correctie mét verfijnde finish.

Op foto1 is de motorkap behandeld, de vleugel niet.

 

 

4. Lakbescherming & Resultaat

De ruiten hadden net zoals het carbon dak heel wat last van kalkvlekken en werden daarom onder handen genomen met JEFFS Werkstat Prime Strong. Deze chemische cleaner zorgt voor het verwijderen van de kalkplekken en creëert een zeer glad, waterafstotend oppervlak. De lak kreeg nog een laag bescherming dankzij Blackfire Midnight Sun Paste Wax om de glans tot het maximum tot verhogen. Een tweede laagje Gloss-it Signature Tire Gloss zorgt voor de perfecte satijn bandenglans op een schitterende wagen. Het hoeft niet gezegd te zijn dat de klant overdonderd was door het resultaat!

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ BMW M3 CSL Wrap Removal

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten