WAX-IT

BMW 645ci

Inhoudsopgave
BMW 645ci
Fotogalerij

Meer en meer mensen zijn het er over eens dat een uitgebreide detail of behandeling in vele gevallen een serieuze meerwaarde kan zijn voor een wagen. Niet enkel bij exoten of oldtimers is dit het geval, ook bij hedendaagse auto's is er vaak een serieuze transformatie mogelijk die een rechtstreeks effect heeft op de waarde van de wagen.

Dit is ook het geval bij deze wagen die gedurende maanden buiten in een bosrijke omgeveving stond: oppervlakteschimmel, mos onder de motorkap, in kieren en op de cabriokap, een ruwe groene laag die zowel op de lak als in de vezels van de cabriokap zat vastgehecht...

Kortom, deze wagen kon wat Tender, Love and Care gebruiken.

 

 

 

1. Reinigen en voorbereiding

Zoals altijd begonnen we met de wagen in te foamen met de Autobrite Foam Lance en Poorboy's All Purpose Cleaner, op deze manier komt al een groot deel van het vuil los, nog voor dat we in contact zijn gekomen met de wagen. Op deze manier heb je het minst kans op krassen. Het cabriodak vergde hier wat meer aandacht. Tot 5x toe werd het cabriodak ingeschuimd met APC, waarna dit ingewerkt werd met een stevige textielborstel om de schimmel, mos en groene laag los te krijgen uit de vezels van de cabriokap. Lang naspoelen met de hogedrukreiniger was nodig om al het vuil en restproduct weg te krijgen. 

 

 

De volgende stap waren de velgen. Deze hadden heel wat last van ingewreten metaaldeeltjes, hoofdzakelijk afkomstig van de remmen. Deze werden aangepakt met Wolf's Chemicals Deironizer, dit product gaat de metaaldeeltjes oplossen waardoor heel wat werk bespaard wordt. Het product werd overvloedig op de velgen verneveld, waarna het 5 minuten kon inwerken. Het product kleurt nu paars, hoe paarser het wordt, des te meer vervuiling er aanwezig is. Daarna werd het product verder ingewreven met een borstel, waarna de velg grondig werd afgespoten met de hogedrukreiniger.

Nadat de auto werd gewassen met Wolf's Chemicals White Satin en een Swissvax Wash Pudel konden we overgaan naar de laatste stap van de voorbereiding, het kleien van de lak om alle contaminaties uit de lak te halen vooraleer we gaan polieren. Blackfire Poly Clay II in combinatie met  Blackfire Clay Lubricant zorgde ervoor dat een ruw oppervlak transformeerde naar een zachte lak.

 

 

2. Lakcorrectie

Bij wagens in dergelijke staat vinden we meestal ook een verweerde lak terug, compleet dof en vaak heel veel krassen die aanwezig zijn. Daarom werd de lak in 3 stappen gepolierd met de polishes van Menzerna. Op de kofferklep en het paneel achter de cabriokap waren de krassen dermate diep dat het nodig was om met wol te polieren, dit is de allerzwaarste correctie die je met polieren kan bereiken. Het resultaat mocht er dan ook zijn. Na 5 stappen polieren was alle dofheid weg, net zoals de vele diepe krassen. Hierdoor oogt de lak terug bijzonder fris en gezond.

 

 

 

3. Interieur

Ook het interieur bleef niet gespaard: compleet vervuild en verwaarloosd leder, vuile tapijten, blinkende plastics waarvan de poriën vol zaten met vuil en die helemaal groen waren uitgeslaan,... Kortom, ook in het interieur was de invloed van moeder natuur duidelijk zichtbaar. Zo'n extreem vervuild interieur vergt ook een specifieke aanpak. Om zoveel mogelijk licht in het interieur te krijgen werd de cabriokap geopend, hierdoor krijgen we een veel beter beeld van de werkelijke staat van het interieur.

 

 

Om te beginnen werd het Kiwi-leder gereinigd. Gloss-it Satin Leather Cleaner werd ingewerkt met een Swissvax Leather Brush om al het vuil los te weken, waarna het vuile sopje werd afgenomen met een Work Towel. De foto's spreken voor zich, het vuil en de glans verdwenen en de originele Kiwi-kleur met bijhorende matte look werd terug zichtbaar. Ook op de armsteun en het stuur werd een groot verschil duidelijk, op zwart leder uit dit zich hoofzakelijk in het verdwijnen van de glans waardoor het leder terug mooi gezond mat wordt. 

 

 

Na het leder werden alle plastics aangepakt. Doordat de plastics extreem vervuild waren, was het nodig om deze verschillende keren te reinigen. Na tests met APC en andere specifieke plastic reinigers kregen we telkens een plastic dat zo goed als volledig proper was, maar nog te veel blonk. Daarom gingen we net als bij het leder te werk met Gloss-it Satin Leather Cleaner en een Swissvax Leather Brush. Hoewel de naam anders doet vermoeden werkt de Gloss-it Satin Leather Cleaner ook perfect op plastics, terwijl de borstel zorgt voor voldoende kracht om het vuil uit de poriën van de plastics te halen.

Zowel de plastics onder de cabriokap, bovenkant van de deuren en andere plastics werden grondig gereinigd. Op de onderkant van de deuren en de instaplijsten werden ook de hardnekkige rubber sporen verwijderd. Op deze manier waren ook de deuren terug als nieuw. Nadien werd nog de middentunnel en het dashboard gereinigd, die minder vervuild waren. Verder werd er gefocust op enkele details die het verschil maken tussen een grote vooruitgang en een afgewerkt resultaat. Zo werden de rails van de stoelen grondig gereinigd met APC en een Swissvax Detail Brush. Daarna werden de voetmatjes gereinigd met een extractor en Eimann Carpet & Upholstery Cleaner. 

 

 

 

 

 

4. Afwerking

Tot slot kon er overgegaan worden tot de afwerking: al het leder en plastics werden gevoed met Gloss-it Satin Leather Protectant, de houtinleg werd gevoed met Swissvax Nano Express om de aanwezig krasjes te verbergen en zo de glans terug naar boven te halen. De lak werd beschermd met Collinite Marque d'Elegance. De cabriokap werd beschermd met de Nanolex Convertible Top Sealant, zodat water en ook vuil worden afgestoten. Zo zal de kap langer in topstaat blijven. De velgen werden beschermd met Werkstät Prime Strong en Blackfire All Metal Sealant, terwijl voor de banden gekozen werd voor Gloss-it T.R.V. en Gloss-it Signature Tire Gloss, die beiden aangebracht werden met een Gloss-it Tire Sponge. Ook andere details zoals bv. de uitlaat werden aangepakt, zodat deze auto terug in zijn volle glorie hersteld werd!

 

 

5. Conclusie

Dergelijke behandelingen zijn anders dan anders. Terwijl de focus meestal ligt op de lakcorrectie of de bescherming kruipt hier het overgrote deel van de tijd in de voorbereiding en (grondige) reiniging, zowel van de lak als alle details, zoals alle hoekjes, kantjes en kiertjes. Ook in het interieur kropen heel wat meer uren dan normaal, 8 à 9 uur in dit geval, maar het resultaat is dan ook duidelijk: van een afgeleefd, vervuild en verkleurd interieur naar een fris ogend en verzorgd interieur... Een absolute meerwaarde voor deze wagen!

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ BMW 645ci

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten