WAX-IT

De jonge en de oude: 2 x GT3 RS

Inhoudsopgave
De jonge en de oude: 2 x GT3 RS
Fotogalerij

Regelmatig krijgen we te horen dat een witte wagen heel gemakkelijk in onderhoud is; de kleur laat veel toe en verbergt alles. Jammer genoeg is dit een volledig vertekend beeld en is wit even gevoelig als andere kleuren.De schade zal zich sneller op andere manieren gaan uiten zoals verkleuring of gebrek aan diepte. Wanneer er van dichtbij gekeken wordt ziet men de krassen en de typische zwarte puntjes. Verkleuring en zwarte puntjes zijn bovendien veel sneller zichtbaar op witte lak. Dit was ook zo bij de volgende twee witte GT3 RS'en, een 996 en een 997 die de nodige correctie en liefde kregen.

 

Porsche 996 GT3 RS Manthey

Beide wagens worden gebruikt waarvoor ze door Porsche gebouwd werden, om te racen. Beide zien we regelmatig op (inter)nationale circuits om daar het onderste uit de kan te halen. Er is dan ook wat typische circuitschade te bespeuren zoals rubbersporen, héél vuile velgen en krassen van de helm op het dak. Tijd om daar verandering in te brengen.

De eerste echte GT3 RS (de 996) werd geleverd in wit met rode en wit met blauwe accenten. De rode accenten op deze wagen hadden al heel wat te verduren gekregen en ook hier was verkleuring zichtbaar, het heldere rood nam plaats voor een oranje-roze kleur. Deze waren dus aan vervanging toe. De eerste behandeling gebeurde 3 jaar eerder, ondertussen had de lak al heel wat afgezien..

 

 

De wagen werd gewassen om zo de maagdelijk uni-witte lak tevoorschijn te brengen, of dat was toch de bedoeling. De typische vergeling van witte laktypes was ook hier aanwezig en het kleien bracht hier geen verandering in.

In sommige gevallen is een gele aanslag te wijten aan een oppervlakkige aanslag door industriële vervuiling, in dat geval lost kleien het probleem op.

 

Het interieur had het typische vuil duidelijk aanwezig op de instaplijsten en in de ventilatiemonden. Niets wat Gloss-it Satin (Leather) Cleaner niet aankan. De RS-kenmerkende rolkooi had op verschillende plaatsen vegen en krassen die er met de hand werden uitgepolierd. De carbon-kuipjes kregen een identieke behandeling om de fascinerende vezel te laten schitteren. Als laatste mocht de race-brandblusser natuurlijk niet vergeten worden, die ging al snel terug van roos naar rood! Alle onderdelen kregen natuurlijk ook een beschermingslaagje.

 

 

 

 

 

 

Nu het interieur klaar was voor nog heel wat rondjes werd het tijd om ook de buitenkant de nodige aandacht te geven. De klassieke zaken zoals de uitlaat en de velgen brachten al snel heel wat verandering in het totaalbeeld. Swissvax Metal Polish bracht de hoogglans terug op de Manthey pijpjes, Swissvax Cleaner Fluid en Autobahn zorgden voor dieprode én langdurig beschermde wielen.

 

 

 

 

Om de wagen optimaal te kunnen behandelen werden alle stickers verwijderd. Zo werd ook de ware toedracht van het circuit-leven duidelijk. De vergeling was nu ook voor leken duidelijk zichtbaar.

Volgens velen is wit de ideale kleur om krassen en andere schade te verbergen. In het geval van een uni (niet metaal) kleur is dit echter niet het geval. Van zodra er rechtstreeks licht op valt ziet men onzuiverheden, onder een krachtige LED-lamp worden ook de typische swirls zichtbaar.

 

 

Porsches staan algemeen bekend om hun specifieke lak die ze de laatste ±15-20 jaar gebruiken. Voor detailers is het een hele uitdaging door één typische eigenschap van die lak, de zogenaamde 'sticky paint'. Die kleverige lak zorgt er voor dat de polish (polijstpasta) waarmee gewerkt wordt niet mooi smeert, noch verdeelt waardoor die nooit zijn ideaal werkingsgebied bereikt.

De oorzaak hiervan is dat de olie in de polish aan en in de lak gaat hechten, de olie die net bedoeld is voor smering. Een oplossing hiervoor is zelf extra olie toevoegen om de smering te verbeteren. Dit heeft als nadeel dan weer dat er heel wat meer restproduct moet afgenomen worden na het polijsten, de kans op spatten wordt ook vele malen groter.

Een andere oplossing is de keuze voor een ander glijmiddel, als het basiselement in de polish geen olie zou zijn dan is er ook geen probleem. Sinds kort heeft Gloss-it een waardige alternatieve reeks polishes die water als smeermiddel gebruiken. Bovendien kan er ook continu extra smering toegevoegd worden in de vorm van puur water of quick detailer!

De wagen kreeg een 2–staps lakcorrectie met een roterend toestel. De eerste stap was de Gloss-it Extreme Cut op een witte Gloss-it pad, gevolgd door Gloss-it Evolution Cut op een gele Gloss-it pad. De laatste afwerking bestond uit een excentrisch toestel (DAP 900) met Gloss-it Evolution Polish op een groene Gloss-it pad.

 

 

 

 

Nu de wagen zijn oorspronkelijk maagdelijk witte glans terug had, werd het tijd om zijn OEM-livery terug te plaatsen. Een 996 GT3 RS zonder obligatoire stickers ziet er redelijk naakt uit. Na het plaatsen van de stickers werd er lokaal nog eens gepolierd met de excentrische combinatie om elke vorm van schade te vermijden. 

De wagen kreeg twee lagen synthetische bescherming die beide enkele uren konden uitharden om zo een extra lange bescherming te garanderen. De combinatie van een synthetische bescherming en een witte lak zorgt bovendien voor een schitterend effect, een diepe natte spiegelende GT3...

Schitterend hoe de lak echt tot leven kwam in een flauw avondzonnetje!

 

 

 

 

Porsche 997 GT3 RS

De tweede witte GT3 RS die we binnen hadden ter behandeling was het jongere model, eentje die recent aangekocht werd door een klant. De wagen kon een extra opfrisbeurt gebruiken, ondanks het vrij goede onderhoud van de vorige eigenaar. Enkele lichtere krassen over de wagen, wat typische rubbersporen en andere schade werd verwijderd. Nadien verdiende de lak de nodige langdurige bescherming.

Een grondige wasbeurt gevolgd door een 1-staps lakcorrectie en afwerking met een excentrisch toestel bracht de maximale glans terug naar boven. Swissvax Concorso zorgde hier voor een warme diepe glans, de Nanolex coating op de ruiten moet de RS beschermen tegen het typsiche vuil van snelle wagens, de vliegen op voorruit.

Het wit-zwarte beest was terug klaar voor heel wat snelle rondjes!

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ De jonge en de oude: 2 x GT3 RS

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten