WAX-IT

BMW Z3M Perfection

Inhoudsopgave
BMW Z3M Perfection
Fotogalerij

 

BMW Z3M

Afgelopen zomer kregen we dit pareltje uit de BMW-stal binnen het atelier. Een BMW klassieker met nog geen 20.000km op de klok die door de jaren heen wel een opfrisbeurt kon gebruiken, een facelift als het ware. Wat alternatieve Botox om alle krasjes glad te strijken en wat aandacht om de felblauwe huid opnieuw strak en glanzend te maken...

De eigenaar had de wagen gekocht als perfecte youngtimer en wil die ook in ere houden. Koste noch moeite mag gespaard worden om de wagen perfect te krijgen. Een full on Swissvax behandeling zonder beperkingen, geen grenzen in tijd noch materiaal. Alles om onze passie (of obsessie?) bot te vieren op deze magnifieke schone!

 

Voorbereidend werk

Bij de start van een uitgebreide behandeling kan het vele werk overweldigend lijken en is het belangrijk om een logische volgorde te bewaren. Het interieur kan niet (grondig) gereinigd worden wanneer de wagen op de brug staat omwille van veiligheidsredenen; wanneer er leder wordt bijgekleurd moet dit voldoende lang kunnen drogen; wanneer er met een zware compound gewerkt wordt komt er sowieso stof in kieren en openingen waardoor een tweede wasbeurt noodzakelijk wordt,...

Los van dit alles begint alles natuurlijk bij het reinigen van de wagen en de lak. Een klassieke wasbeurt verwijdert al het stof van een al propere wagen, de velgen volgen later wanneer ze gedemonteerd zijn. Hoe net de wagen ook kan zijn, na meer dan 10 jaar is kleien sowieso aan te raden, de Swissvax Paint Rubber verwijderde toch redelijk wat. Dit vuil zorgt ook voor een ondermaatse glans, reflectie en een verkleuring van de felblauwe lak.

Na het reinigen wordt de wagen binnen gereden en droog geblazen. Op die manier worden alle opening met lucht en onder hoge druk (+200km/h) droog geblazen. Dit voorkomt dat tape loskomt door verborgen druppels onder rubbers en plastic, of dat er druppels vrijkomen door trillingen bij het polieren (wat dan op zijn beurt zou zorgen voor spatten en variabele eigenschappen).

Een grondige analyse van de volledige wagen komt nu (opnieuw) aan bod, de lak kan nu puur aanschouwd worden.

 

 

 

Analyse

De lak had overal last van de typische 'swirls' of waskrassen (vrij diep echter!) maar elk paneel had één of meerdere diepere krassen die ook de nodige aandacht vragen. Op de kofferklep waren er ook enkele kalkstrepen zichtbaar die dieper in de lak door gedrongen waren. Bovendien had één hoek (rechtsachter) last van een nevel (overspray) wat zich uitte in een zichtbaar (maar niet voelbaar) ruwe lak, overspray die echter niet waar te nemen was in de metingen. Het paneel was bovendien ook niet opnieuw gelakt volgens onze analyse.

 

 

 

Interieur

Op het interieur kunnen we de typische zaken zien. Het leder is vuil en uitgedroogd en de wang aan de chauffeurskant vertoont oppervlakteschade van het in- en uit- stappen. De voetmatjes kunnen ook een dieptereiniging gebruiken.

De tapijten werden onderhanden genomen met de Numatic George om zowel te stofzuigen als een dieptereiniging uit te voeren. Zo is al het vuil uit de vezels losgeweekt en kan het makkelijk worden opgezogen. De tapijten krijgen nadien voldoende tijd om te drogen en worden voorzien van een textiel bescherming met 303 Fabric Guard.

De rest van het interieur wordt ook eerst ontdaan van alle stof waarna zowel leder als plastic een reinigingsbeurt ondergaan. Zo wordt al het dieperliggende vuil ook weggenomen en komt de echte kleur terug boven. Bij het reinigen van het leder wordt al snel duidelijk dat de wang wat meer aandacht kan gebruiken.

Met de nodige Colourlock producten kunnen we dit verder behandelen. Eerst volgt een extra reinigende stap, gevolgd door het vullen van barstjes en krassen met een flexibele primer. Hierna worden er enkele kleurlagen aangebracht. Dit alles werken we af met een (kleurloze) beschermende laag.

 

 

 

 

 

Heel wat andere extra's in het interieur kregen natuurlijk ook de nodige aandacht. Rubbers werden gevoed, plastic gereinigd en beschermd, stof gereinigd... Allerhande producten werden hiervoor gehanteerd maar eentje steekt er toch met kop en schouder boven uit, namelijk Swissvax Fabric. Het reinigt stof ongelooflijk snel, eenvoudig én grondig! Zelfs zonder extractie kan er heel veel vuil verwijderd worden.

 

 

 

 

Velgen

Nu kon de wagen op de brug geplaatst worden waarna polieren sneller en eenvoudiger verloopt maar ook de wielen kunnen nu allen in één keer afgenomen worden. Deze kregen een grondige reinigingsbeurt met Gloss-it Signature Wheel Gel en Wolf's Chemicals Decon Gel om alle vuil en metaalschilfers te verwijderen. Nadien werd de lak gereinigd met JEFFS Werkstat Prime Strong en beschermd met Swissvax Autobahn Wheel Wax.

 

 

 

De lak

Na heel wat voorbereidend werk kon er eindelijk aan de lak begonnen worden. Enkele zaken zoals ruitensproeiers demonteren we, alle rubbers en plastic worden afgeplakt. Er wordt nog een tweede maal overlopen waar de diepere krassen zitten en dit wordt ook genoteerd voor de kwaliteitscontrole op een later tijdstip. De lak wordt uitgemeten en indien er opvallende variatie zijn worden die ook genoteerd, bij speciale gevallen wordt er ook met de klant terug gekoppeld. Dit kan bij ondermaatse correctie (wanneer de klant een minder ver gaande behandeling gevraagd had), bij niet te corrigeren schade en zo meer...

In dit geval werd er gevarieerd tussen 3 tot 5 stap-correctie naar gelang de lokale schade. We testen eerst tot er een ideaal combinatie gevonden worden voor die specifieke wagen en zijn lak.  Hierna wordt er 90% van de gevallen niet meer afgeweken.

  1. Gloss-it Wol Menzerna FG500 (Fast Gloss)
  2. Gloss-it Oranje +Menzerna FG500 (Fast Gloss)
  3. Festool OranjeFestool MPA 5000/1 Speed Cut
  4. Festool WitFestool MPA 9000/1 One Step Polish
  5. Festool ZwartFestool MPA 11000 Finishing Polish

 

De diepste krassen worden met de eerste twee combinaties uitgewerkt en zo kan er rond de volledige wagen gewerkt worden. Deze twee creëren ook het meeste stof. De volgende 2 stappen kunnen dan allen paneel per paneel uitgevoerd worden. Zo kan er sneller en duidelijker gewerkt worden. De rotary werd enkel opzij gelegd voor de laatste stap waarna de excenter gehanteerd wordt. Een heel nauwkeurige verfijning bij stap 4 gevolgd door de excenter zorgt keer voor keer voor een superfijn resultaat. 

Opm: in sommige gevallen wordt de finishing zowel roterend als excentrisch uitgevoerd, afhankelijk van het type lak.

 

Foto1: vuile boord na demontage
Foto2: ruwer en minder scherp
Foto3: na het roterend afwerking, zonder verdere verfijning

 

Foto1: Diepe kras vóór; foto genomen na het 'zetten' van de pad
Foto2: ná; kras bijna weg
Foto3: rest v/h dak vóór

 

Foto1: Dak ná
Foto2: ná; kras bijna weg
Foto3: rest v/h dak vóór

 

Foto1: Dak ná
Foto2: Diepe kras en duidelijk ruwere lak
Foto3: ...verdwenen

 

 

Varia

De onderkant werd ook proper gemaakt met Auto Finesse Citrus Power. De lichten kregen een grondige polierbeurt volgens dezelfde stappen als de lak, maar nu op tragere snelheden om de temperatuur opbouw te vertragen ten behoeve van het plastic.

De instaplijsten werden gepolierd met de hand gepolierd om de wat verweerde lak daar opnieuw te laten schitteren. Hiervoor gebruikten we Auto Finesse Tripple - All in One.

 

 

 

Ook de motorruimte en de uitlaat mochten niet ontbreken aan onze intensieve zorgen! De uitlaat werd behandeld met een combinatie van Staalwool Super FineSwissvax Metal Polish, machinaal werk en manueel labeur. Dit zorgde dat de 4 stalen pijpjes zowel binnen als buiten blinken als nooit te voren...

De motor kreeg een manuele wasbeurt en alle plastics en rubbers werden nadien gevoed. Net als de zichtbare lak werd ook hier de lak gereinigd met een AIO product. Ditmaal ging onze keuze uit naar Swissvax Nano Express. Voor de rubbers is Swissvax Seal Feed onze vaste keuze. De plastics werden 303 Aerospace Protectant beschermd. 

De metalen latjes op het motorblok werden natuurlijk ook niet vergeten! De plastic-kapjes die over de wielbouten horen werden ook beschermd, elke wielbout wordt ook gereinigd en krijgt een druppeltje kopervet.

 

 

 

 

Afwerking

Het enige wat nu nog rest is de afwerking. De wagen volledig overlopen en controleren, dit doen we met Swissvax Cleaner Fluid om de lak op de wax voor te bereiden. Dit zorgt voor een optimale hechting van de Swissvax Concorso

Het resultaat is een ongelooflijke glans, diepte en reflectie! De Estorilblauwe metallic lak schitterend in de gloed van de lage zon, een ongeziene metalflake pop op een parel van wagen...

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ BMW Z3M Perfection

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten