WAX-IT

Frozen Grey Wrap - BMW e92 M3 en Mini Cooper S JCW

Inhoudsopgave
Frozen Grey Wrap - BMW e92 M3 en Mini Cooper S JCW
Fotogalerij

 

Al vanaf wanneer WAX-IT echt doorgebroken was bij het grote publiek kregen we vragen over het inpakken van wagens. Het wrappen, colourchanging, recolouring, folie,... Het beestje krijgt allemaal verschillende namen voor dezelfde handeling. Het volledig herkleuren van een wagen zonder de originele lak aan te tasten!

Na voorgaande reportages over het verkeerd wrappen (BMW M3 CSL) en hoe dergelijke matte folies te onderhouden (Nissan GTR Deel1 en Deel2) komt nu de kern van de zaak aan bod. We stellen jullie een wrap voor, WAX-IT stijl. Dit wil zeggen: een oog voor details, vergaande afwerking en dezelfde kwaliteit die ook terug te vinden is in onze klassieke lakbehandelingen...

 

Materiaalkennis

Mini Wrap

Net zoals bij onze andere behandelingen begint alles bij de kennis van het product. De kennis en ervaring met de lak hebben we al uit de honderden wagens die door WAX-IT onder handen genomen zijn. Eerder contact met folie bestond vooral uit de bescherming en het onderhoud van dergelijke "wraps".

Het "wrappen" komt eigenlijk van het Engels waar het staat voor: "to cover or enclose (someone or something) in paper or soft material". Het bedekken of verpakken van iets in een zacht materiaal. "Iets" is hier de wagen, "het zachte materiaal" de folie met kleur naar keuze.

De bedoeling is om de wagen volledig (of toch alle gewenste panelen) te omvatten en zo een volledige kleurswijziging te ondergaan. Door de vele holle en bolle panelen, de bijhorende scherpe en zachtere lijnen, bumpers en zo meer is het ook belangrijk om de folie (door en door) te kennen. Er zijn als maar meer jonge bedrijfjes die aan de slag gaan met folie zonder de nodige kennis over het product. Het lijkt eenvoudig om een vel over het paneel te plooien en vast te kleven, zonder rekening te houden met het ontvetten, het naverwarmen, laat staan het onderhoud voor de eigenaar van de wagen!

Hoe kan die gemanipuleerd worden om een vorm aan te nemen en die vorm ook aan te houden? Kan de folie makkelijk verwijderd worden? Hoe belangrijk is vocht? Of ontvetten? Is de folie stijf of is er enige rek mogelijk? Het zijn vragen die velen snel-snel overgaan of gewoon helemaal over 't hoofd zien.

Al deze zaken samen zorgen echter voor een gigantisch verschil in resultaat en zodus voor de beleving van de klant en zijn ervaring met het 'wrappen'. De correcte ervaring zorgt ook voor het goede gevoel en de tevredenheid over de geleverde dienst.

Zonder die voorkennis is het een sprong in het ongewisse, het is de kennis die verkregen wordt door de nodige begeleiding te krijgen en opleiding te volgen maar ook door vooral heel veel te proberen. Laat dát nu net zijn wat de meeste gewoon negeren...

 

De hier gebruikte folie Frosted Grey is van Hexis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M3 + JCW in Frozen Grey

Dankzij de continue doorontwikkeling van dergelijke folies is er steeds meer mogelijk. De folie laat meer rek toe waardoor nog specialere vormen kunnen behandeld zijn. Door verwarmen kan de folie ontdaan worden van plooien, glad gestreken worden of gefixeerd worden in een bepaalde vorm. De laatste nieuwe vorm van de lijmlaag zorgt voor goede luchtkanelen om bellen te voorkomen en verwijderen. De speciale vorm van de backing folie zorgt voor een unieke vorm in de lijmlaag die ook weer specifieke eigenschappen met zich meebrengt.

Wanneer men al deze materiaaleigenschappen door en door kent kan pas het maximale bereikt worden met folie. Dan pas kan er al op voorhand uitgemaakt worden hoe de folie wordt gemanipuleerd om nu net die holte van de bumper te omvatten. In die kennis zit het onderscheid tussen aanvaardbaar en goed. Die afwerking maakt het verschil naar tevredenheid bij de klant.

In de foto's kan u zien hoe wij te werk gaan. De start is een klassieke WAX-IT behandeling waarbij de auto volledig gereinigd wordt. Na een wasbeurt en een kleibeurt wordt de wagen in één enkele stap gepolierd om zo verdere oppervlakteverontreiniging te verwijderen. Bovendien zorgt dit ook voor een heel gladde lak zowel vóór het aanbrengen van de folie als wanneer die ooit verwijderd wordt. Want ook daar moet rekening mee gehouden worden!

Na een volledige behandeling van de wagen is deze klaar om ingepakt te worden. Alle onderdelen die het resultaat belemmeren worden gedemonteerd. Denk hierbij aan klinken, spiegels, roosters, voor en achterbumper,...  Het ontvetten van het volledige oppervlak zorgt ervoor dat folie optimaal kan hechten. Paneel per paneel wordt bekleefd om zo diep mogelijk in de kieren door te werken. Elk hoekje, elke opening wordt in de nieuwe kleur gezet.

Nu de folie op het paneel hecht is het werk nog niet voorbij. Naverwarmen tot de exacte - per laser gemeten - temperatuur activeert de lijmlaag voor de perfecte hechting.

Natuurlijk zou een dergelijke behandeling niet compleet zijn zonder waar WAX-IT al bekend stond, de complete bescherming van velgen, glas en de lak! Een afwerking met Swissvax Opaque zorgt voor fantastische look en ongelooflijke waterafstotende capaciteiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Frozen Grey Wrap - BMW e92 M3 en Mini Cooper S JCW

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten