WAX-IT

Porsche 550 Spyder Concours-behandeling

Inhoudsopgave
Porsche 550 Spyder Concours-behandeling
Fotogalerij

Zaterdagmorgen kregen we een telefoontje, of ie 's middags mocht langskomen om z'n oldtimer even te tonen en indien mogelijk ook al achter te laten. In de vroege namiddag hoorden we plots een luid gebrom, een motorgeluid zoals we nog nooit gehoord hadden. Voor we goed en wel beseften wat het was, reed er iets laag, plat en magnifiek binnen in het atelier.

Daar stonden we dan, sprakeloos en overdonderd door wat er net voor ons neus tot stilstand gekomen was. Een echte Porsche 550 Spyder, niet zo maar een Spyder, maar de allereerste ooit verkocht, de 550 die model stond voor magazines en fotoshoots, de wagen die door James Dean legendarisch werd - en omgekeerd,...

We kregen al regelmatig uitzonderlijke oldtimers over de vloer en hebben er ook al redelijk wat op verplaatsing behandeld. Een wagen van dit kaliber blijft echter hoogst uitzonderlijk en een voorrecht om er aan te werken, het vertrouwen van de klant om op zijn juweel aan de slag te mogen gaan.

Eén van de vele verschillen tussen professionele detailers en de neef van de bakker om de hoek die ook uw wagen 'simoniseert' zit hem in vele zaken, waaronder de verzekering. Om de klant op alle vlakken te beschermen hebben we een heel specifieke verzekering met zeer snelle uitbreidingsmogelijkheid, zorgt ervoor dat we in alle veiligheid dergelijke wagens kunnen behandelen en tijdelijk onderdak bieden. Zo kan ook u de onbetaalbare oldtimer met een gerust hart achterlaten in onze bekwame handen.

 

Ervaring

Vele mensen gaan er van uit dat er met het goede product makkelijk een deftig resultaat behaald wordt. Dit is enkel een stap in de goede richting, die stap wordt gigantisch versterkt door ervaring en kennis van het product. Daar stopt het niet, er is nog de kennis van de lak, de ondergrond, de lakdikte en zoveel meer. Het is de bedoeling dat enkel de schade wordt verwijderd, dat de lak enkel wordt gepolierd tot het niveau waar geen krassen meer zijn. Elk paneel, elke vierkante decimeter krijgt dus een andere specifieke aanpak om toch de perfectie te bekomen.

Een klassieker maakt ons werk nog net dat beetje specialer, ongekende vormen, lijnen, andere uitdagingen, (echt) chroom, complexe motoren, uitzonderlijke materialen en afwerking,... 

Hieronder volgt een overzicht van alle details die geoptimaliseerd worden in onze behandeling, om van een prachtige wagen een concours(-waardige) wagen te maken.

 

Concoursbehandeling

De wagen kwam vrij proper binnen dus kon deze via een waterless-wash of quick detailer vlug proper gemaakt worden, klaar om volledig bestudeerd te worden. De duidelijk doffe lak was zelfs op de witte kleur zichtbaar, ook het interieur zag er wat verweerd uit met vegen en vlekken op lak en zetels.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de grondige analyse kon de lak verder ontdaan worden van teervlekken en dode insecten door Auto Finesse Tar & Grime Remover. Na eventjes wachten zien we het vuil al snel oplossen, verwijderen gebeurt eenvoudig weg met een microvezeldoek. AF Tar & Grime Remover verwijdert de bescherming bovendien niet waardoor regelmatig gebruik mogelijk wordt.

Nu wordt de wagen nog verder gereinigd door te kleien met Auto Finess Finale gecombineerd met de Clay.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lak had heel wat schade die niet onmiddellijk opviel. Een combinatie van waskrassen, doffe vlekken en diepere krassen zorgde voor een minder dan optimale glans. Om de best mogelijke glans te verkrijgen moet dus alle schade uit de lak verdwenen zijn. In dit geval werd ieder paneel volledig apart aangepakt tot aan de laatste finishing stap die dan nadien met het excentrisch toestel uitgevoerd wordt.

Er werden vele verschillende polishes en pads gebruikt om overal net genoeg lak af te nemen om elke kras te verwijderen. Swissvax Medium en Strong, de Festool polishes en pads, alles om telkens het perfecte resultaat te bekomen. Door de verschillende ondergrond, de grote verschillen in lakdikte en de leeftijd is het noodzakelijk om verschillende opties te hanteren. Want niet elke combinatie werkt altijd even goed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door het lederen slot die de motorkap gesloten houdt, is er ook daar heel wat schade. Het losmaken en opbinden van de lederen riem creëert de nodige ruimte om zelfs daar alle krassen te verwijderen. Over de hele wagen zijn er heel wat terug te vinden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de plastic lampen hadden heel duidelijke schade, dofheid en krassen zijn niet ongewoon na meer dan 50 jaar! Een combinatie van machinaal en manueel polieren met specifieke product om het materiaal ook te gaan voeden en beschermen zorgen voor een lamp die er als nieuw uitziet. Eén van de vele kleine details die het eindresultaat ten goede komen!

Er werd gebruik gemaakt van de Swissvax Cleaner Fluid reeks, nadien kreeg de plastic behuizing ook wax ter bescherming en behoud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het interieur werd ondertussen ook opgefrist, alle lak werd proper gemaakt waarna deze met de hand kon behandeld worden met Swissvax Cleaner Fluid om de witte kleur hier ook te laten schitteren. Een combinatie van een applicator pad, wattestaafjes en de nodige microvezels liet de lak terug schitteren. De rubberen voetmat wordt ook proper gemaakt om alle vuil van tussen de fijn geribbelde structuur weg te krijgen. Voeden met Swissvax Protecton zorgt er voor dat dit ook lang diepzwart blijft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De motorruimte ontbreekt natuurlijk ook niet in deze uitgebreide behandeling. Elk bereikbaar stukje wordt onder handen genomen... De magnesium velg wordt proper gemaakt met Swissvax Metal Polish dat alle oxidatie verwijdert. De lederen riemen worden ook zo goed als het kan proper gemaakt, samen met het voeden van de band met Swissvax Pneu zorgt dit voor een schitterend reservewiel. De carburatoren, buizen en leidingen worden allen gereinigd...

De onderkant van de motorkap passeert ook de revue, manueel polieren met Cleaner Fluid, beschermen met Swissvax Nano Express. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De metalen tankdop, uitlaat en andere metalen accenten werden ook allen één voor één aangepakt. Swissvax Metal Polish deed nog meer dan verwacht en liet een schitterende glans na, zelfs zonder gebruik van staalwool of krachtige sponzen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Porsche 550 Spyder is één van de weinige wagens zonder dak, zelfs de voorruit is een heel beperkt stukje plastic. Deze plastic is even gevoelig aan krassen en schade als de plastic achterlichten. Hier kan er ook specifiek aan de slag gegaan worden met een kit van Swissvax, een kit speciaal ontwikkeld ter behandeling van doorzichtig vinyl.

Dit zorgt voor het manueel opfrissen van de verweerde plastic waarna de wax zorgt voor een UV-bescherming én een waterafstotend effect in één stap. Voordien behandelden we de ruit ook al machinaal om diepere krassen te verwijderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer er zonder dak en een beperkte voorruit gereden wordt, is de inzittende bijna volledig blootgesteld aan moeder natuur. Super onder een warm zonnetje maar tevens pijnlijk bij contact met vliegen en andere vuiligheid. De eigenaar rijdt dan ook met stofbril en helm rond op de regelmatigheidsritten. De ivoorwitte helm had redelijk wat krassen en het rode logootje was niet meer dieprood. De bril zat ook onder de vlekken en krassen. WAX-IT gaat ook hier verder en de helm werd machinaal gepolierd en ook in de wax gezet. De bril kreeg een manuele polijstbeurt van het glas. De rubberen strap werd behandeld met Swissvax Seal Feed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de vele uren die in allerhande details gekropen zijn kon er terug geconcentreerd worden op de lak. Deze had nog enkel zijn verfijning en afwerking nodig voor de wagen kon afgeleverd worden. We behandelden de lak eerst met het excentrische toestel in combinatie met Cleaner Fluid Pro, manueel werd er gevolgd met Swissvax Cleaner Fluid.

Hierna kan de oude uni-lak in de watten gelegd worden met Swissvax 356. De vele oliën in de wax zorgen ervoor dat de wax tot diep in de lak kan doordringen om zo een nog natter effect te creëeren. De klassieke carnauba ingrediënten zorgen voor een echte diepe glans die enkel bij natuurlijke bescherming bereikt wordt...

Wanneer we de wagen buiten rijden in de schitterend herfstzonnetje zien we pas de echte schoonheid! Wat een presence, een schitterende klassieke sportwagen in al zijn eenvoud!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Porsche 550 Spyder Concours-behandeling

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten