WAX-IT

Porsche 356 SC

Inhoudsopgave
Porsche 356 SC
Fotogalerij

 

Het was al eventjes stil van onze kant maar de lente brengt een gezonde drukte met zich mee! Vorig jaar kregen we deze - regelmatig gebruikte - klassieke Porsche over de vloer. Een knappe oldtimer waarop we onze kennis en techniek mochten botvieren, alles om de wagen terug tip-top te krijgen. De auto had deelgenomen aan lokale oldtimerritten, rally's en bolletje-pijltje en kon dus wat liefde gebruiken.

Een unigrijze lak is normaal een leuke lak om als detailer het verschil op te maken. De kleur op zich verbergt niets door speciale metallic-partikels of andere moderne technieken. Het polieren van een dergelijke oude uni lak is rechttoe rechtaan. De lak was echter niet optimaal hersteld en was heel variabel in kwaliteit, elk paneel had dus een compleet andere aanpak nodig! Dit belooft...

 

De wagen kwam relatief proper bij ons toe en kon via een waterless-wash met quick detailer vlug proper gemaakt worden, klaar om volledig bestudeerd te worden. Dat de lak niet optimaal was, is onder alle type licht eenvoudig waar te nemen. De lak had duidelijk heel wat schade, diepe krassen, waskrassen, vegen, doffe vlekken, lijmresten... 

Kleien is de volgende stap, een stap die altijd uitgevoerd wordt om niets aan het lot over te laten. Enerzijds wordt zo zeker alle vuil (teer,hars,...) verwijderd maar ben je ook zeker dat er geen ongekende substanties het werk kunnen verstoren. Een silicone-houdende beschermlaag door een vorige gebruiker kan rare gevolgen hebben!

Bij het kleien werd een vreemde film verwijderd en de auto veranderde bovendien wat in kleur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naast het polieren van lak hebben band en velg zowat de grootste invloed op het eindresultaat. Wat extra werk aan/in de wielkast zorgt voor de kers op de taart. De banden en wielkast werden met een klassieke alles-reiniger proper gemaakt. Zo wordt alle vuil snel losgeweekt en los gewerkt. De wagen wordt goed gebruikt zoals op de foto's te zien is! Wanneer band en wielkast daarna nog voorzien worden van een laagje bandenzwart is het resultaat onovertroffen!

De niet gelakte verchroomde velgen en wieldoppen hadden een doffe waas en verschillende olievlekken. Een combinatie van Swissvax Metal Polish en ontvetter zorgde ervoor dat die terug schitteren in hun eenvoud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het prachtige sobere interieur zag er relatief vettig uit door het vuil dat gedurende vele jaren opgestapeld was. Verschillende passages met Swissvax Leather Cleaner nam de glanzende film van de lederen stoeltjes. Ook de achterbank was duidelijk vuil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu de wielen en het interieur al een ongelooflijke metamorfose doorgaan zijn kan de lak onder handen genomen worden. Na verschillende tests bleek dat enkel de wollen pad via rotary een verschil kon maken en voldoende krachtig was om alles uit de lak te verwijderen. De dikke lak, zonder blanke laklaag gaf ons een aanvaardbare hoeveelheid lak waarop kan gewerkt worden. Bij gerestaureerde en herspoten wagens blijft het altijd uitkijken voor variabele lakdiktes. Ook plamuur onder de lak kan voor problemen zorgen, niet elke lakdiktemeter kan hier mee overweg. Bovendien is de hitte dissipatie op plamuur compleet anders dan het metalen paneel!

Alle mogelijke onderdelen worden gedemonteerd zodat elke vierkante centimeter kan behandeld worden. Zo krijgen we een volledige egale glans zonder compromissen op de moeilijk bereikbare stukjes. Bij het verwijderen van de lampjes is ook duidelijk waarom we dit doen, het vuil aan die randen is anders onmogelijk perfect proper te krijgen. Bovendien maakt dit het polieren een stuk eenvoudiger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdens het verwijderen en terugplaatsen van de lichten worden ook alle rubberen dichtingen gevoed om ze langer soepel en diepzwart te houden. Opgepast bij oude wagens voor de tere metalen omhulsels en draden! De verchroomde kapjes werden met Swissvax Metal Polish aangepakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gigantisch verschil in glans, diepte reflectie en de kers op de taart bij dergelijke behandelingen!

De roosters die de lucht doorlaten om de luchtgekoelde motor te laten ademen worden ook zorgvuldig verwijderd om het vuil uit alle hoeken en gaten te verwijderen. Auto Finesse Citrus Power en enkele andere ontvetters kregen al snel alle aangekoekte vet en vuil los.

Een afwerking met een eenvoudig aan te brengen wax die ook daar de nodige bescherming biedt tegen vet en warmte is vanzelfsprekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de vele uren die in allerhande specifieke details verloren gaan is het tijd om onze aandacht terug op de lak te vestigen. We werken de lak altijd volledig machinaal af vóór we dergelijke details verzorgen. Na alle werk wordt de lak nog een allerlaatste maal machinaal gepolierd om de lak nog net dat beetje meer te geven, zo zijn we zeker van het gewenste resultaat. Dit zorgt ook voor een optimale hechting van de wax met de lak.

Bij dergelijke wagen kiezen we natuurlijk voor Swissvax, de 356 wax is de meest voor de handliggende en enige goeie keuze! En wat een super resultaat levert dit op, de licht unigrijze lak komt tot leven en ziet er glanzend nat uit!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Porsche 356 SC

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten