WAX-IT

Morgan Aeromax - Het belang van bescherming

Inhoudsopgave
Morgan Aeromax - Het belang van bescherming
Fotogalerij

Aeromax Header

(Foto door PJH van Carbonfiber.be)

 

Het model - en misschien ook het merk - zal voor velen redelijk onbekend in de oren klinken, behalve dan van die grote foto op onze startpagina natuurlijk! Het is echter een fantastische, Britse GT met Duitse V8 aan boord. De behandeling dateert een hele tijd terug maar het is de ideale foto-reeks om het belang van bescherming te benadrukken. Iedereen vraagt zich af wat een wax, sealant, coating nu eigenlijk echt betekent voor de auto en zijn lak. Wat het voordeel is, waar de klant zelf het grootste verschil zal merken...

 

Wat vooraf ging

De wagen werd eerder al bij WAX-IT afgezet toen die volledig nieuw was, na 3 dagen intensief polierwerk was de lak even schitterend als het design. Enkele maanden en kilometers later kwam de auto terug over de vloer, dit maal om de wagen voor te bereiden op een fantastische tocht door de Alpen. Gedurende dit onderhoud werden al wat zaken duidelijk die opnieuw meer werk en aandacht vergden. Omdat de wagen nu toch op een intensieve trip van 2500km zou vertrekken, was een lakcorrectie wat overbodig. Tijdens de trip zou de lak het harder te verduren krijgen door in- en uit- stappen, in- en uit- laden, de vele kijklustigen,...

De keuze werd gemaakt om een klassieke 1-dagsbehandeling uit te voeren waarbij de wagen binnen en buiten volledig gereinigd en beschermd wordt, die bescherming wordt hierbij volledig afgestemd op het gebruik van de wagen. De lak wordt in één stap opgefrist met een paint cleaner, Swissvax Cleaner Fluid.

 

De bescherming

De wax, afwerking of bescherming wordt voor velen nog steeds aanschouwd als dé bepalende factor voor het eindresultaat (en de bijhorende glans), jammer genoeg is dit een grote misvatting en maar voor een klein deel waar. Zelfs wanneer de beste en/of duurste wax gebruikt wordt, als de voorbereiding van de lak niet of slecht gebeurt, dan is die dure wax verloren moeite. Uiteindelijk richt deze laatste stap, de beschermende stap, zich dan ook hoofdzakelijk op... 'beschermen'! De extra glans die sommige producten creëeren is gewoon mooi meegenomen.

Voor die laatste stap moeten er dus heel wat andere stappen doorlopen worden. Door een gebrekkige voorbereiding kan de beschermlaag niet hechten aan de lak; er kan nog vuil op én in de lak aanwezig zijn die de originele kleur verbergt; er is naast krassen nog oxidatie aanwezig in de lak die ook de glans verder degradeert. Dit zijn allen zaken die niet opgelost of verborgen worden door gelijk welke vorm van bescherming uit eender welke prijsklasse. Dit alles kan alleen maar in de voorgaande stappen opgelost worden, die verdienen dus minstens even veel aandacht!

De voorbereiding is dus van uiterst belang!

 

De keuze

Een goede voorbereiding, die ook afgestemd is op de daarop volgende bescherming versterkt het resultaat dus nog meer. Door de vele verschillende producten lijkt het soms moeilijk om een goede keuze te maken, in principe kan er voor iedereen en elke auto heel snel een verfijning en keuze gemaakt worden. In dit geval hebben we enkele beslissende factoren.

  • 1. De auto wordt weinig gebruikt, enkel nu zou hij een eenmalige grote tocht maken
  • 2. De auto wordt nu reeds met Swissvax-producten onderhouden
  • 3. De bescherming moet bestand zijn tegen gure omstandigheden in de Alpen (zelfs zomers kan het daar winters lijken!)

 

Wanneer het om een unieke sportwagen gaat, opteren we in 99% van de gevallen voor Swissvax omwille van de unieke eigenschappen van die wax en de extra glans die nog bovenop de voorbereiding bereikt wordt. Zo kreeg de wagen vroeger Swisssvax Concorso als afwerking. Omdat de auto ook onderhouden wordt met dezelfde reeks producten kijken we ook al snel richting een bescherming die compatibel is met de gebruikte (Swissvax) producten.

We kiezen nu dus zo goed als zeker voor Swissvax maar er dan hebben we nog keuze uit een 16-tal producten... Omdat de wagen regen, sneeuw, zout,... zou kunnen te verduren krijgen is het nodig om een duurzame laag aan te brengen. Een natuurlijke carnauba wax heeft echter het nadeel redelijk gevoelig te zijn voor gure omstandigheden. Zout kan de laag heel snel verwijderen, verkeerde shampoos kunnen de laag aantasten. Daar heeft Swissvax dan ook op ingespeeld door een hybride wax te maken, een natuurlijke carnauba wax die aangevuld wordt met een synthetisch element (PTFE) om die duurzaamheid net de hoogte in te krijgen.  De Swissvax Shield heeft de eigenschappen van een klassieke natuurlijke carnauba wax gecombineerd met dat uniek synthetisch element. Een iets lager percentage carnauba per volume wordt hier dus gecompenseerd door de betere duurzaamheid.

 

Het resultaat

Onthoud goed dat wat u nu te zien krijgt het resultaat is van die lange trip door de Alpen. De wagen werd dus al beschermd door de Swissvax Shield vóór deze foto's en heeft hier dus redelijk wat vuil te verduren gekregen.

Als u nu door de foto's gaat, is het vuil heel duidelijk aanwezig. De wagen wordt eerst behandeld met een schuimbad, het schuimt weekt het grofste vuil los en reduceert zo de kans op extra krassen tijdens het wassen. Daarna wordt de wagen met de hogedrukreiniger afgespoten en gewassen met een neutrale shampoo. Na de wasbeurt wordt de resterende shampoo van de wagen afgespoeld (foto 5 en 6). Nu wordt het duidelijk dat de bescherming nog steeds aanwezig is. Water wordt heel duidelijk afgestoten en loopt er dus onmiddellijk af. De glans is overduidelijk nog aanwezig, het vuil kreeg de kans niet om in de lak in te werken noch er aan vast te hechten.

Onze verdere behandeling is dus enkel nog nodig om die oude en nieuwe krassen te verwijderen.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het natuurlijke leder behoeft amper onderhoud, het patina maakt net dit type leder. Het hout daarentegen kon een onderhoud met Swissvax Wood Polish meer dan gebruiken!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lak had enkele diepere krassen, enkel stuk wordt onafhankelijk van de rest van de wagen gecontroleerd, uitgemeten en gecorrigeerd. Zo bereiken we op elk stuk de perfectie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Morgan Aeromax - Het belang van bescherming

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten