WAX-IT

Porsche 964 RS

Inhoudsopgave
Porsche 964 RS
Fotogalerij

 

We krijgen regelmatig heel knappe wagens tot echte pareltjes over de vloer. Heel af en toe krijgen we dan nog de kans om te werken aan de wagen die voor velen een jongensdroom was en eigenlijk nog steeds is. Voor ons straalt de Porsche 964 RS uit wat we zoeken in een auto. Elegant, mooi, puur, gerafineerd, eenvoudig en fantastisch om in te sturen! Als de wagen dan een ongelooflijk lage kilometerstand heeft én we de perfectie mogen nastreven... Wat wil men dan nog meer? (ja ja, behalve rijden natuurlijk!)

De klant vertrouwt voor 200% in onze vakkunde en gaf dan ook een vrijgeleide om de wagen terug top te maken! De klant had maar één voorwaarde, hij verwachtte heel wat foto's, van onze lezers kregen we datzelfde verzoek recent ook dus dat komt zeer goed uit. Alle foto's zijn te bezichtigen op de volgende pagina, hieronder ziet u de belangrijkste foto's, die spreken meestal al voor zich maar worden hier en daar van de nodige uitleg voorzien.

 

In eerste instantie ziet de wagen er eigenlijk al heel goed uit, dergelijke pastelkleur is altijd wat fletser en minder diep van glans. Wanneer we de wagen echter reinigen en ontvetten komen er toch redelijk wat punten aan het licht die onze aandacht kunnen gebruiken. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat ook glas gekleid mag worden! Op de achteruit zijn sporen van een oude Porscheclub sticker te vinden, dit kan gepolierd worden met Nanolex Glass Polish.

 

 

 

 

 

 

 

 

De klassieke krassen zijn onder alle verschillende types licht terug te vinden. Jammer genoeg zijn er ook duidelijke sporen van een voorgaande poliersessie zichtbaar. Het interieur was vooral vuil en wat verdroogd maar op de bestuurderszetel was het leder lokaal hersteld, dit was overduidelijk niet volledig correct uitgevoerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu de auto volledig droog en geinspecteerd is kan alles afgeplakt worden, het vraagt redelijk wat werk maar het bespaart heel wat problemen nadien en de kans op schade is op die manier zo goed als onbestaande! Het echte werk kan nu beginnen en dit doen we altijd aan de hand van een testspot. Uit ervaring weten we welke producten er onder welke omstandigheden en op welke lak goed zullen werken, het testen dient (meestal) louter ter bevestiging. In dit geval werd gekozen voor de Menzerna producten, wanneer de lak te droog zou zijn kan een druppeltje Swissvax Cleaner Fluid Regular toegevoegd worden om de smering te optimaliseren.

En voor wie er nog zou aan twijfelen, Porsche's Lemonen Gelb heeft geen vernislaag!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om overal en ieder paneel tot dit resultaat te bekomen doen we al het mogelijke. Zo werd de vleugel linksachter geschuurd om de ruwere lak ook strak te krijgen. Zoals duidelijk te zien is op de foto's na het schuren komt de lak echt terug tot leven, zeker in vergelijking met de deur die hier nog niet behandeld was! Ook op de spiegel komen  zowel de kleur als de helderheid terug naar boven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we de lak nu onder het nodige licht bekijken zien we een heel zuivere reflectie van de lens. Alle schade is hersteld en de glans is al fantastisch, nog voor er verdere stappen ondernomen zijn!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de lichtblokken zijn natuurlijk niet vergeten; hou rekening met het andere materiaal en dus de temperatuur! Zowel voor- als achter- aan was er werk aan de winkel. Ook op de lichtblokken waren de sporen van een voorgaande 'professional' te zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het interieur had vooral nood aan een grondige reinigingsbeurt. Het typische vuil op leder en pedalen kwam er eenvoudig af. Afwerken met de nodige voedende en beschermende producten zorgt dat dit interieur nog vele jaren fantastisch blijft. (De pedalen lijken wat 'vettig' door de flits.)

Het leder had wel nood aan meer aandacht. Op de rand van de zetel is er duidelijk eerder al een herstelling uitgevoerd, aan de hoge glans te zien kon die nog iets beter uitgevoerd worden. Eerst wordt het leder op de normale manier gereinigd, met een combinatie van Swissvax Leather Cleaner en borsteltje. Daarna wordt de 'slechte' kleur verwijderd met behulp van de Colourlock GLD stift en een microvezeldoek. Zo wordt als snel duidelijk wat er onder zit.

Door het oppervlak nog wat op te ruwen zorgen we er voor dat de nieuwe lederverf zeer goed hecht en er ook geen schilfertjes of hoekjes zijn. Afhankelijk van de schade kan er nog met lederplamuur gewerkt worden, in dit geval was dit echter niet nodig. Het is duidelijk dat enkel de originele kleur verdwenen is en een nieuwe kleur dus de oplossing zou zijn.

OPM: Hou er rekening mee dat het leder nog maar net geverd was op foto 9! Op de latere foto's is er geen verschil meer zichtbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie al wat 964's van dichterbij bekeken heeft, weet dat de stukjes plastic bovenaan de deur heel snel gebroken zijn, ook de zijpinkers zijn na verloop van tijd heel broos en fragiel. Twee nieuwe stukjes en 2 pinkerlichten zijn de details die het maken! De al zeer propere motor werd nog verder opgefrist en gevoed, wat een pareltje!

 

Verder afwerken doen we met voldoende lagen natuurlijke wax, elke laag krijgt voldoende tijd om te drogen, Swissvax staat toch torenhoog boven de concurrentie op dat vlak!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Porsche 964 RS

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten