WAX-IT

Ferrari 250 GT Pinin Farina Series2

Inhoudsopgave
Ferrari 250 GT Pinin Farina Series2
Fotogalerij

 

We hebben al enkele prachtige resultaten bereikt op recentere auto's maar als detailer kunnen we pas echt het verschil maken op oudere wagens. De dikkere laklaag die dan nog meestal 'single stage' is (zonder vernislaag) biedt veel meer mogelijkheden - en moeilijkheden - om een perfecte finish te bekomen. Het oudere leer heeft nood aan andere producten en andere aandacht dan modern leder. Zo zijn er vele details die van een oudere wagen een echte uitdaging maken.

Bij WAX-IT keken we dan ook ongelooflijk hard uit naar de Ferrari 250 GT. De uitdaging die ons te wachten stond, de specifieke technieken, het hemelse V12 geluid, de legendarische lijnen,... 

 

Alles begint natuurlijk bij het reinigen van de wagen. De gekende wasbeurt werd uitgevoerd met enkele aandachtspunten. Zo wordt de hogedrukreiniger gehalveerd in kracht, wordt er rekening gehouden met de gebrekkige waterdichtheid van de kap, worden er geen te krachtige reinigende producten gebruikt om chroom en andere gevoelige materialen niet aan te tasten. De banden worden ook extra grondig gereinigd omdat door de vele events er een dikke laag bandendressing ontstaan is. Zo blijft de hechting van een volgende laag sterk beperkt en verkrijgt men nooit het beoogde resultaat.

Na wassen, kleien, droogwrijven en droogblazen is het tijd voor de inspectie van de lak. De eigenaar brengt zo nu en dan een eigen 'wax'-laag aan waarbij de krassen duidelijk opgevuld worden. Na grondig reinigen ziet men de ware staat. Veel diepe krassen, waskrassen, vegen, doffe plekken,... Op een uni-zwarte single stage lak ziet men alles!

 

Foto's:

1. wassen met Swissvax Car Bath
2. banden ontvetten met AF Verso + AF Hog Hair Brush
3-4-5-6. De échte staat van de lak, onder verschillende lichtbronnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het lederen interieur was nog niet zo lang geleden gerestaureerd maar de bleke kleur kon zeker de nodige aandacht gebruiken! Voor het onderhoud van dergelijke wagens kiezen wij onmiddellijk voor Swissvax. De Leather Cleaner en de Leather Milk zorgen keer voor keer voor een prachtig resultaat!

Het grootste verschil in het interieur wordt zoals altijd gemaakt door de specifieke details, en zo zijn er veel! Alle metaal wordt met de hand opgeblonken om de matte schijn (oxidatie) te verwijderen. Het verschil is duidelijk te zien op het knappe stuurwiel. Het hout wordt ook gepolijst en beschermd.

Om het interieur helemaal af te maken wordt de plastieken achterruit ook gepolijst, zowel binnen als buiten. Het is onmogelijk om iedere diepe kras uit dit type plastic te verwijderen maar de algemene look is er gigantisch op vooruit gegaan. 

 

Foto's:

1-2. Ieder oppervlak wordt behandeld, metalen stuurspaken met Swissvax Metal Polish
3. Plastic ruit met Swissvax Vinyl Clear Set

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nu het interieur zo goed als af is kunnen we aan het echte werk beginnen! De lak heeft heel wat te verduren gekregen en staat dus ook onder de krassen, vegen, strepen, swirls, oxidatie, dofheid, rds,... Alle gekende mogelijke lakschade was wel terug te vinden in de zachtere uni zwarte Italiaanse lak. Dankzij de gigantische evolutie die polijstmiddelen gemaakt hebben kan dergelijke lak nu ook relatief makkelijk gecorrigeerd worden. Natuurlijk blijven de risico's hetzelfde maar de polish is niet langer het grootste probleem! De oude compounds (zoals de groene 3m) waren heel ruw en droog en creeerden heel veel stof en eigen krassen. 

De nieuwere polishes zoals de Menzerna FG400 zijn veel fijner van textuur maar hebben toch een grotere correctiekracht! Door de combinatie van deze polish en de goeie techniek kan hiermee al een fantastisch resultaat bereikt worden. Op de tweede foto zien we de correctie na wollen pad en FG400, en natuurlijk ook na ontvetten. Er zijn bijna geen fijne krassen te zien, ook de hologrammen zijn tot een minimum herleidt, en dan spreken we hier nog maar van de ruwste stap. De vette vinger is het gevolg van het automatisch scherpstellen van de camera.

Verdere verfijning blijft natuurlijk noodzakelijk om een echte diepzwarte kleur te bekomen. We streven er altijd naar om bij de roterende stap een waxklaar resultaat te bereiken. In dit geval werd dit gedaan door gebruik te maken van de verschillende Menzerna en Festool polijstmiddelen.

Om een hologramvrij resultaat te bereiken en een optimale hechting van de wax te garanderen gaan we hierna de lak nogmaals polieren met een voedende olie, Swissvax Cleaner Fluid in dit geval.

 

Foto's:

1. lakschade voor correctie, onder LED-lamp
2. lak na 1 grove (compound) stap met Festool wol en Menzerna FG400, ongeziene finish op unizwart!
3. het wordt een spiegel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het vele chroom aan het exterieur werd ook aangepakt met een arsenaal aan pads, doekjes en producten om een glimmend resultaat te bekomen. Geen enkel stukje werd over het hoofd gezien. Bij het behandelen van chroom is het belangrijk om altijd met zachte doeken aan de slag te gaan. Zo laat je de producten het werk doen en kan de microvezeldoek geen krassen veroorzaken, wissel ook tijdig van doek om verzadiging / vervuiling te voorkomen!

 

Foto's:

1. Chroom bumper (R-A) 50-50 met Swissvax Metal Polish
2-3. Uitlaat voor-na met Menzerna Polishing Cream
4-5. Mistlicht voor-na 50-50 met Menzerna Polishing Cream
6. Klink 50-50 met Menzerna Polishing Cream

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na vele vele uren werk kan de auto eindelijk afgewerkt worden. Op wagens van dit caliber kiezen we resoluut voor Swissvax, de natuurlijke carnauba wax met zijn extra oliën zorgt voor een fantastisch resultaat. Het geeft de lak een wetlook die maar moeilijk te evenaren is met een synthetische bescherming of coating. De lak ziet er uit alsof ie net gewassen is, de diepte en reflectie zijn ongelooflijk dankzij de Swissvax Concorso!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f250

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Ferrari 250 GT Pinin Farina Series2

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten