WAX-IT

Ferrari F40

Inhoudsopgave
Ferrari F40
Fotogalerij

 

DE F40... Misschien wel dé Ferrari? Het is een magnifiek design gekoppeld aan een ongelooflijk spartaans interieur met een bom van een motor! Deze trouwe klant gaf ons het volle vertrouwen om de wagen perfect te zetten. Binnen, buiten, motor, plastics, carbon,... Let's make it shine! 

De legendarische Ferrari F40 werd door WAX-IT compleet behandeld, om de perfectie nu echt perfect te maken!

Een wagen met dergelijke waarde verkeert vanzelfsprekend in een zeer goede staat maar dat belet niet dat wij hier ook heel wat verbetering kunnen teweegbrengen. Bij juweeltjes zoals deze gaan we met de nodige precisie op zoek naar de laatste details, de laatste stappen tot perfectie. In deze fotoreportage kunnen jullie mee genieten van ons werk, want ook voor ons is dit puur genieten!

 

 

POLIJSTWERK

 De F40 lak is relatief dun en er werden verschillende carrosserie bedrijven rond Modena aangesproken om de wagens te spuiten. Hierdoor kan je ook verschil in lak zien tussen verschillende F40's, zo zijn er die heel mager gespoten zijn waarbij de structuur van de carbonpanelen door de lak te zien is. 

Deze ligt iets dikker maar had ook diepe krassen, de wol is dus nodig om hier alle schade te herstellen! Op een dergelijke oude lak ligt nog geen vernislaag waardoor er sneller oxidatie van de kleur ontstaat; de lak bleekt af, wordt roze en verliest zijn diepte en reflectie. Daarbovenop zal een lak zonder vernis altijd anders polijsten, er komt sowieso echt kleur af, de pads worden rood en polijststof kleurt ook rood. Oudere vernislagen kunnen ook 'droger' aanvoelen tijdens het polijsten waardoor de oliën in de polijstpasta sneller uitgewerkt zijn. De olie wordt door de lak geabsorbeerd waardoor de polijstpasta droog wrijft en niet altijd optimaal presteert. Hier komt dus echt de kunde van de detailer boven, weten hoe je hier op moet inspelen - paneel per paneel - is wat enkel te bereiken valt door jaren ervaring en veel testen en proberen.

Naast de niet voor de hand liggende lak zit de andere grote uitdaging in de complexiteit van het design. De vele openingen (zoals de venturi gaten op onderstaande foto's) zorgen voor een functionele en prachtige carrosserie maar maken ons werk niet eenvoudig!  De gaten hebben even zeer krassen en de wanden hiervan natuurlijk ook...

 

Foto's:

1-2-3. Wol om alle diepe krassen weg te nemen, ook moeilijk te bereiken venturi gaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Voor
2. 50/50
3. Voor

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

Naast de lak zijn er nog veel materialen die onze aandacht nodig hebben. Zo zijn de ruiten achteraan in perspex en heel gevoelig voor krassen en verkleuring. Die werden dus ook volledig gepolijst - binnen en buiten! De lichten van een F40 klappen open, dus hierbij hebben we ook de randen aangepakt. 

De F40 was één van de eerste wagens waarbij carbon veelvuldig gebruikt werd. De koetswerkpanelen, zetels, deurpanelen en een groot deel van het interieur zijn volledig in carbon afgewerkt. De carbon panelen zelf zijn ook (grotendeels) afgewerkt met een glanzende laag die door de jaren heen dof wordt en dus zijn glorie verliest. Alle panelen werden dus ook in meerdere stappen gepolijst om het interieur in absolute nieuwsstaat te krijgen.

 

1-2-3. Vele krassen en vegen.

3-7. Ook het carbon werd volledig aangepakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na vele uren polijsten hebben we nog de afwerking te doen. Zo werden alle rubbers aan deuren, koffer, motorruimte,... afgewerkt met de absolute top - de Swissvax Seal Feed Fluid. Die zorgt er voor dat de rubbers opnieuw soepel worden, gevoed worden en er terug diepzwart uitzien zonder vettig te zijn. 

De motorruimte zelf is volledig opgekuist met een combinatie van metal polish en Swissvax Motor ShineDe turbogeblazen Ferrari V8 is een legendarisch blok, met de nodige aandacht ziet die er nu ook zo uit!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

1-2. De glans door Swissvax Concorso.
3. Ook onderaan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afwerking

Om het werk en de kleur langdurig te bewaren wordt de wagen voorzien van meerdere waxlagen, bijkomend voordeel is de nog diepere en nattere glans. Bij dergelijke wagen is er voor ons maar één keuze en dat is wederom Swissvax, de Concorso is zowat de beste en leukste wax om te gebruiken. Een prachtige geur, diepe glans, makkelijk te gebruiken,... kortom de wax voor deze classic! 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Ferrari F40

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten