WAX-IT

Porsche 993 C4S

Inhoudsopgave
Porsche 993 C4S
Fotogalerij

 

De eigenaar is Porsche-fan in hart en nieren en dat uit zich ook in deze sublieme 993 C4S. 19.000km staan er op de teller, een recent genereus bod is vriendelijk afgewezen want die kar gaat nooit weg. De wagen is weinig gebruikt en staat mooi beschermd binnen én in de wax. Jammer genoeg beschermde de wax een minder schitterende lak. Unilak zwart is prachtig op een Porsche, maar een hel om goed te onderhouden. Een korte walkthrough, met enkele 'gedurende' fotos en een gigantische hoop na-fotos..

 

De wasstap

Tijdens de wasstap werd al snel duidelijk dat de lak toch wat meer schade had dan vooraf vluchtig gezien. Over het algemeen was de wagen super proper, behalve die laag stof natuurlijk. De wasstap met de 2 emmer methode en Poorboys Slicks en Suds verliep dan ook snel. Even drogen met de Waffle Weave doek om een nette basis te krijgen voor het kleien.

Een stuk werd getest en er kwam opvallend weinig van af, opvallend weinig in vergelijking met andere auto's die we recent deden. Maar voor 19.000 km en dergelijk onderhoud was het eigenlijk doodnormaal. Alle panelen werden grondig onderzocht en licht gekleid om toch een squeaky clean oppervlak te krijgen voor we verder gaan.
Nogmaals drogen en afblazen met de Black Baron om het water uit alle hoekjes en gaatjes van de Porsche te krijgen. Ongelofelijk hoeveel er nog uitkomt, zelfs al lijkt die kurkdroog te zijn! Hoe deden we het vroeger...?!

 

De controle + testfase

Toen we de wagen voor het eerst zagen in een donkere garage onder wat stof leek de lak nog vrij goed te zijn, éénmaal onder andere lichtomstandigheden zien we al heel wat meer. Alle panelen worden hierbij gecontroleerd op enige opvallende schade en lakdiktes. In dit geval waren er wat plekken op het dak (druiven die in de lak getrokken waren door de zon) die al een poging tot polieren gekregen hadden (de voor foto's zijn echter gigantisch mislukt door een foute instelling), oppassen dus als we daar gaan polieren. We bekijken de lak onder verschillende lichtsoorten.
De rest van de lak was ongeveer in gelijkaardige staat, met iets meer schade rond de klinken, niets abnormaals. Hier wordt ook al het nodige verwijderd of afgeplakt, om schade aan rubbers en dergelijke te voorkomen.

 

Vervolgens werd er dus getest welke combinatie het best is. Meestal raden we aan van de testspot op de motorkap te doen, omwille van het grote oppervlak en dus een makkelijkere werk en grotere basis om te vergelijken. Een motorkap is eenvoudig te verdelen in 4 vakken, waar je dus 4 verschillende combinaties makkelijk kan testen en vergelijken.

In dit geval koos ik er echter voor om de rechtervoorvleugel te testen omdat er daar in vergelijking met de motorkap veel meer RDS aanwezig was. RDS zijn krassen van variabele diepte en grootte, van voorwerpen zoals takken, fietsen,... De motorkap bestond uit de typische swirls en correctie daarvan loopt een stuk eenvoudiger.

Een eerste test werd uitgevoerd met 2 druppels 3M Fast Cut Plus en 1 druppel 3M Perfect It Fine Politur in combinatie met een oranje Monello pad. Daarna afwerken met 3M Ultrafina op een gele 3M pad.
Deze combinatie bleek zeker krachtig genoeg om alle swirls, hazing en de meeste krassen weg te krijgen. Enkele RDS bleven wel nog staan en hier moest dus een oplossing voor gevonden worden. Een test met de Fast Cut Plus op een 3M Restore pad bleek die ergste krassen weg te krijgen, hierna werd dan enkel Fine Politur op de oranje pad gedaan en de Ultrafina nog steeds op de gele pad. Hierbij kregen we een resultaat waar zowel de klant als wij tevreden over waren.

Op de testspot gaf dit als resultaat een duidelijk verschil met de motorkap, zelfs onder de TL lamp! Het verschil op de deur onder de halogeenspot is overduidelijk.

 

Polishing

Nadat we zeker zijn van een goede combinatie gaan we verder met alle panelen. Omdat we echter zeker wilden zijn van een perfecte basis vooraleer naar de volgende stap wordt over gegaan werd de hele wagen nog gefinisht met Swissvax Cleaner Fluid Professional met een zwarte Monello pad (eerste foto in bovenstaande rij). Dit zorgt ervoor dat de lak de fijnst mogelijke afwerking heeft voor we de wax aanbrengen. Want de basis van een schitterende glans, is een perfecte lak.

 

Interieur

Het interieur kon wel een goede kuur gebruiken en na een grondige kuis van zand, steentjes en fijne haren met onze 'George' extractor werd het leer aangepakt. De combinatie van een lederborstel en de Gliptone Cleaner bracht nog veel meer vuil naar boven dan eerst verwacht. Het leer blonk weliswaar vooraf niet maar was vrij verzadigd van vuil (of een slecht lederproduct) in de poriën. Een afwerking met Swissvax Leather Milk (wat heerlijk werkt op een oudere leersoort, in een interieur wat zelf al een specifieke oude geur heeft) zorgde voor een schitterende zwarte lederen stoel.

Plastic werd gereinigd en gevoed door Blackfire Interior Cleaner en Protectant, wat weeral een schitterende allrounder bleek te zijn. De instaplijsten werden aangepakt met Jeffs Werkstat Prime Strong.

 

Motorruimte

De motorruimte was niet echt vuil maar kon een lichte opfrissing gebruiken om die showroomlook te verkrijgen. Een lichte reiniging met Poorboys APC met borstel + microfiber en een afwerking met Poorboys Trim Restorer op alle rubber en plastic zorgde voor een gezonde look. Alle stukken metaal kregen een laagje Prime Strong om ingebakken vuil te verwijderen en een bescherming te bieden

 

Velgen

Volgende stap waren de velgen die we op verzoek van de eigenaar niet afgenomen hebben. Gelukkig hebben we te maken met brede vijfspaaks waardoor een hand makkelijk tot achterin de velgrand kan. Dit in combinatie met de brug zorgde ervoor dat het reinigen vrij vlot verliep. 
Omdat de wagen niet zoveel gebruikt wordt en regelmatig gewassen wordt, waren er niet zo veel sporen te zien. Enkel wat typisch vuil en hier en daar een teerplek. 
Ook hier op bleek de Prime Strong van Jeffs Werkstat weer een schitterende partner en had die geen moeite met het vuil. Een afwerking / bescherming van de band gebeurde met Blackfire All Metal Sealant. Reden hiervoor is de langere synthetische bescherming vergeleken met Poorboys Wheel Sealant.
De remklauwen kregen dezelfde behandeling.

Swissvax Pneu was de keuze als bandendressing om die een donkere, niet glanzende schijn te geven..

 

Beschermen:

Als laatste werd de wagen beschermd. Hiervoor viel de keuze op de Swissvax Concorso omdat, de naam zegt het al, de wagen werkelijk in Concours staat moest zijn. Voor we dit echter aanbrachten kreeg de lak nog een laatste reiniging om alle vetten te verwijderen door Swissvax Cleaner Fluid met de hand aan te brengen. De wax kreeg een half uurtje tijd om uit te harden en werd daarna afgewreven.

Als resultaat krijg je een schitterende Porsche, een glans waarvoor een klant een half uur in een stoel plaats genomen heeft, enkel en alleen om de wagen te bewonderen in al zijn glorie. Hierbij werden de na-fotos afgesloten, tot we echter te horen kregen dat het helemaal geen probleem zou zijn als we buiten nog even wat foto's zouden nemen...

De zon kon prachtig spelen met de brede heupen die zo'n 4s af maken. Een schitterende reflectie was het resultaat voor de lens. De zon blijft overigens de beste test om te zien of je resultaat al dan niet perfect is.

Dit blijft toch de meest F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H-E 911 lijn.



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Porsche 993 C4S

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten