WAX-IT

Bentley Continental GT Speed

Inhoudsopgave
Bentley Continental GT Speed
Fotogalerij

Ondanks de voort aanslepende verbouwingen en alles wat daarbij komt, zijn we nog steeds volop aan het detailen (naast het verwerken van jullie orders natuurlijk). Om aan te tonen dat we blijven verbeteren en optimaliseren willen we jullie een voorsmaakje geven van het toekomstig atelier en een parel die onder handen genomen is met Swissvax.

De eigenaar van de Bentley rijdt jaarlijks tot 60.000km met de wagen en probeert ondertussen zijn wagen zo goed mogelijk te onderhouden... Deze Bentley werd na nog geen 6 maand bij ons binnen gebracht, nadat een carrosier die zelf verkeerd gepolierd had. De gevolgen waren er naar. Vele resten polish, door de blanke lak gepolierd, hazing en hologrammen,... Het was werkelijk niet om aan te zien, het zag er niet uit voor onze tere ogen.

 

Producten

Elk product dat we in onze shop verkopen, gebruiken we ook zelf. Elk product heeft wel een specifieke toepassing waarbij we net dat prefereren. Voordat een product in de webshop komt wordt het ook uitgebreid getest (minimum een jaar) zodat we zeker zijn van de goede werking en eigenschappen van het product zelf. Zo kunnen we zelf al grotendeels voor aanvang van de detail een proces uitstippelen en kunnen we de klanten het beste adviseren.

 

Controle van de lak na de wasbeurt

De beste oplossing is nog altijd om dit in volle zon te doen, is die er niet dan kan je gebruik maken van allerhande verlichting. Meestal zie je onder verschillende types licht een ander resultaat op de lak. Wij combineren halogeenlicht met superwitte TL lampen en een laserledlampje.

Conclusie: verschillende RDS (random depth scratches) en hologrammen. De hologrammen waren er vooral op de panelen met grotere kromming. Door daar te snel te willen werken en niet mooi te finishen krijg je dit resultaat. Dit kan door een te ruwe pad en grof product in combinatie met te snel werken voorkomen.

Juist aan de overgang tussen motorkap en voorruit kan je ook zien hoe ze door de lak zaten. Een typische fout door te snel en onvoorzichtig met een rotary op een fijne boord te werken.

De hologrammen zijn in dit geval moeilijk op foto vast te leggen. Als je de wagen zag, zie je als het ware een soort wolk meebewegen als je er langs loopt. Eénmaal binnen kan je onder de perfect heldere lampen andere imperfecties in de lak waarnemen. Nu zie je een algemene lichte hazing of dofheid die duidelijk is rond de reflectie van de lampen.

 

Correctiestap

Daarna wordt de lak gekleid. Dit doen we na de controle van de lak zodat we de lak puur hebben gezien, zonder enige imperfecties door het kleien. Eenmaal die daarna nog gewassen en gedroogd is, worden alle rubbers en plastic afgeplakt (echt veel is dat niet op zo'n prachtig gebouwde Bentley). Om nu een vlotte manier van werken te vinden, worden er verschillende product en pad combinaties getest, in dit geval op de motorkap ter grote van de gemiddelde provincie.

De foto linksonderaan is een 50/50 na onze wollen stap, dus de grofste correctie (in tegenstelling tot wat velen denken is wol ruw). Deze laat op zijn beurt heel fijne krassen na die daarna moeten worden verwijderd, dit kan je op de foto's zien in de blauwe schijn, dat zijn eigenlijk heel fijne sporen. De lelijke diepere krassen zijn echter wel verdwenen, en door het product correct af te breken is er ook geen spoor meer van de hologrammen. Hierna volgt sowieso nog een fijnere afwerking om een perfecte spiegel te verkrijgen!

Nadat we gaan afwerken (finishen) krijg je het resultaat rechtsonder, een perfecte glans nog voor er een glaze/sealant of wax aangbracht is. Het verschil laat zich duidelijk al zien in de metallic die veel mooier door komt en alle imperfecties die verdwenen zijn.

 

Bescherming

Omdat de eigenaar ons vertelde hoe intensief de wagen gebruikt werd, kiezen we voor de langst mogelijke bescherming. Blackfire All Finish Paint Protection die 2 keer aangebracht wordt en langdurig kan curen. Tijdens het curen werd eerst het volledige interieur aangepakt, de tweede maal alle overige details.

 

Interieur

Een Bentley interieur is niet zoals alle interieurs. Normaal heb je overal synthetische stof die gemaakt is om niet snel vuil te worden, de zetels en het stuur zijn in leer en that's it (met uitzondering van uitgebreide lederen interieurs natuurlijk).

Bij Bentley is alles in leer, maar dan echt alles, behalve de vloermatjes en bekleding, die uit het zachtste en dikste wol zijn wat ik ooit gezien heb. Omdat de eigenaar voor een (overigens prachtig) wit interieur gekozen heeft zijn er overal wel zwarte vegen te zien en is de zetel bovendien blauw geworden van de jeans.

Alle stof is voorzichtig gereinigd met textiel reiniger en onze George extractor. Elk lederen paneeltje werd behandeld met de Swisswax Leather Cleaner en de Leather Milk.

 

Exterieur Details

Alle chroom werd behandeld met de Brilliant Metal Prep en de Mirror Finish combinatie. Op zo'n grill ben je wel eventjes bezig natuurlijk, maar het resultaat is fantastisch. De velgen kregen nog hun laatste beschermlaag en de banden werden gedressed met Swisswax Pneu. 

 

Afwerking/resultaat

Ondertussen werd een tweede laag al Blackfire All Finish Paint Protection aangebracht die na wat cure-tijd klaar was om af te vegen. Net op tijd om nog wat na foto's te nemen en de wagen af te leveren. Een mooie vergelijking van wat nu net het verschil is tussen een propere wagen en een gedetailde wagen.



 
Wax-it ¬ Portfolio ¬ Bentley Continental GT Speed

Openingsuren

redarrow  MAA 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DIN 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  WOE 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  DON 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  VRIJ 9.30u - 12.30u 13.30u - 18u
redarrow  ZAT 9.30u - 12.30u Gesloten